Här kan du som läser Matematik - Fortsättning Nivå 1b få hjälp genom att använda vårt digitala läromedel som följer den reviderade kursplanen GY25. Lär dig allt om rationella uttryck, derivata, primitiva funktioner och integraler samt linjär optimering m.m. Kursen ger dig också stöd för att klara delproven och det nationella provet.
I Eddlers kurs till Matematik – fortsättning Nivå 1b är målet att förklara matten så att du förstår och når dina mål. Det gör vi genom ett heltäckande material med lektioner, kapiteltest/övningsprov, övningsgenerator och träning inför nationella prov.
Läs vidare så berättar vi hur detta fungerar och hur du mer effektivt kan nå dina mål med Eddler.
Så fungerar Eddlers lektioner
Till varje lektion hos oss hittar du en video, en fördjupande text samt övningar med fullständiga förklaringar.
I videon får du en tydlig och effektiv förklaring av teorin samt hur denna tillämpas för att lösa problem. Om du vill fördjupa dina kunskaper utifrån detta så kan du fortsätta att se fler exempel och fördjupad teori i texten till lektionen.
Sedan är det viktigt att träna vidare på egen hand och det gör du med våra övningar. Till alla övningar finns det facit och fullständiga förklaringar med många tips. Övningarna rättas både automatiskt samt genom självrättning där du själv avgör om du har löst uppgiften korrekt.
Kapiteltest / Övningsprov
Till alla innehållsområden i Matematik – fortsättning Nivå 1b så finns det kapiteltest. Detta är provliknande test där du kollar av att du har förstått kapitlets alla innehållsområden. Dessa test rättas delvis automatiskt men också av dig själv utifrån tydliga bedömningsanvisningar för varje poäng. På detta sätt kan du få insikt i vad läraren tittar särskilt på vid bedömning av dina prov.
Övningsgeneratorn
I övningsgeneratorn kan du filtrera på vad du behöver repetera samt söka på specifika uppgiftstyper, områden och betygsnivåer.
Nationella Prov
När du har läst hela kursen erbjuder Eddler dig även träning inför nationella provet eller slutprov. Det gör vi genom videogenomgångar av gamla nationella prov och digitala nationella prov som du löser på egen hand. Till alla provuppgifter finns det fullständiga förklaringar med många bra tips.
Min sida
När du behöver en överblick av ditt arbete så går du till ”min sida” och kan där se vad du gjort och vad du har kvar att göra.
Till vem riktar sig kursen?
Den här kursen passar dig som läser gymnasiekursen Matematik – fortsättning Nivå 1b. Den fungerar bra både för gymnasiestudenter och vuxenstudenter (Komvux/Distans). Den kan också användas som stöd för föräldrar/mentorer som vill hjälpa elever att förstå och klara sin matematikkurs.
Behöver du en bok som komplement?
Eddler är ett fullständigt läromedel som inte behöver kompletteras med en bok. Den täcker hela det centrala innehållet. Du väljer själv om du vill bredda underlaget som du tränar på med en bok.
Författare
- Simon Rybrand – Leg. gymnasielärare i matematik, video, texter, övningar
- Anna Karp – Leg. gymnasielärare i matematik, texter, övningar och kapiteltest
- Hanna Lundqvist – Leg. gymnasielärare i matematik, Kapiteltest
- Sara Petrén Olauson – Leg. gymnasielärare i matematik och fysik, Kapiteltest
Läs mer om oss
Det centrala innehållet samt Betygskriterier i Matematik – fortsättning Nivå 1b
Innehållet nedan hämtas från Skolverket.se
Undervisningen i ämnet matematik – fortsättning på nivå 1b ska behandla följande centrala innehåll:
Aritmetik, algebra och funktioner
- Begreppet rationella uttryck. Hantering av rationella uttryck.
- Begreppet gränsvärde. Begreppen sekant, tangent, förändringshastighet, ändringskvot och derivata för en funktion. Grafiska och digitala metoder för att derivera funktioner. Villkor för deriverbarhet.
- Motivering och hantering av deriveringsregler för potens- och exponentialfunktioner samt summor av dessa. Begreppen talet e och naturlig logaritm.
- Begreppet andraderivata. Metoder för att lösa extremvärdesproblem.
- Begreppet polynom och egenskaper hos polynomfunktioner. Metoder för att lösa enklare polynomekvationer.
- Begreppen bestämd integral och primitiv funktion och sambandet mellan dessa.
- Grafiska och digitala metoder för att bestämma integraler.
- Motivering och hantering av metoder för att bestämma integraler för potens- och exponentialfunktioner samt summor av dessa.
- Formulering och beräkning av integraler i enkla situationer.
- Metoder för linjär optimering.
- Begreppet geometrisk summa. Metoder för att bestämma geometriska summor.
Digitala verktyg
- Användning av digitala verktyg, även symbolhanterande, för att effektivisera beräkningar och komplettera metoder, till exempel vid ekvationslösning, derivering, integrering, hantering av algebraiska uttryck och problemlösning.
- Användning av programmering som verktyg vid problemlösning, databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder.
Problemlösning och tillämpningsområden
- Problemlösning med särskild utgångspunkt i utbildningens karaktär och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.
- Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer. Utvärdering av matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
- Orientering om något ur matematikens historia, till exempel hur ett matematiskt begrepp utvecklats, matematikens roll i något historiskt skeende, en betydande person inom matematiken eller ett historiskt matematiskt problem.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med godtagbar bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med godtagbar bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser enkla problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i enkla uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för delvis underbyggda matematiska resonemang och följer enkla matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett i huvudsak fungerande sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg. Eleven hanterar avancerade uttryck med viss säkerhet.
Eleven löser relativt komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i relativt komplexa uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för relativt väl underbyggda matematiska resonemang, genomför enkla bevis och följer relativt avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett till stor del tydligt och korrekt sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med mycket god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med mycket god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg. Eleven hanterar avancerade uttryck med god säkerhet.
Eleven löser komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i komplexa uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för väl underbyggda matematiska resonemang, genomför bevis och följer avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett tydligt och korrekt sätt.
Innehåll
1 Aritmetik, polynom och rationella Uttryck Övningsgeneratorn
Lektioner (12) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Förkunskaper Ma3 – Diagnos | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | |||
2 Vad är ett polynom?Gratis | 01:45 min | |||||||||||||| | ||
3 Polynomfunktioner | |||||||||||||||||||||||||||||| | |||
4 Polynomfaktorisering | 11:58 min | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
5 Vad är ett rationellt uttryck?Gratis | 4:51 min | ||||||||||||||| | ||
6 Förenkla rationella uttryckGratis | 6:49 min | ||||||||||||||||||||||||||| | ||
7 Addition och subtraktion av rationella uttryck | 5:27 min | |||||||||| | ||
8 Multiplicera och dividera rationella uttryck | 6:29 min | |||||||||| | ||
9 C och A uppgifter på rationella uttryck | 5:26 min | |||||||||||||||||||||||||||||| | ||
10 Ange andragradsfunktionen utifrån nollställen och en punkt | 4:48 min | ||||||||||||||||| | ||
11 Tredjegradsekvationer | 7:13 min | |||||||||||| | ||
12 Kapiteltest – Aritmetik, Polynom och Rationella uttryck Ma3b | |||||||||||||||||||||||||||||||| |
- 800+ videolektioner till gymnasiet och högstadiets matte.
- 10 000+ övningsfrågor med fullständiga förklaringar.
- Heltäckande för din kurs. Allt på ett ställe.
- Träning inför nationella prov och högskoleprovet.
Ingen bindningstid. Avsluta när du vill.
2 Derivata och deriveringsregler Övningsgeneratorn
Lektioner (17) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Kontinuerliga och Diskreta Funktioner | 4:18 min | ||||||||||| | ||
2 Kontinuerliga Funktioner – Fördjupning | 4:54 min | ||||||||||||| | ||
3 Derivata – Vad är det?Gratis | 3:02 min | |||||||||||| | ||
4 Tangent och Sekant | 2:25 min | ||||||||||||||||||||||| | ||
5 Genomsnittlig förändringshastighet och ändringskvoter | 6:56 min | ||||||||||||||||||||| | ||
6 Gränsvärden | 4:45 min | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
7 f(x+h), f(g(x)) och mer om beteckningen f(x) | 4:13 min | |||||||||||||| | ||
8 Gränsvärden och förberedelse inför Derivata | 2:28 min | |||||||||| | ||
9 Derivatans Definition | 7:08 min | |||||||||| | ||
10 Exempel derivatans definition | 5:10 min | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
11 Deriveringsregler PolynomfunktionerGratis | 04:43 min | |||||||||||||||||||||||||||||| | ||
12 Deriveringsregler Potensfunktioner | 05:07 min | |||||||||||||||||||||||| | ||
13 Talet e och den naturliga logaritmen ln | 5:56 min | |||||||||||||||||||| | ||
14 Deriveringsregler Exponentialfunktioner | 5:11 min | ||||||||||||||||| | ||
15 Tangentens ekvation och lutning | 6:04 min | ||||||||||||||||||||||||||||| | ||
16 Problemlösning med Derivata | 8:46 min | |||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
17 Kapiteltest – Derivatan och Deriveringsregler Ma3b | |||||||||||||||||||||||||||||||||| |
3 Derivatan och grafen Övningsgeneratorn
Lektioner (9) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Extrempunkter, extremvärden och största och minsta värde | 05:45 min | |||||||||||||||||||||||||||||| | ||
2 Växande och avtagande funktioner | 03:25 min | |||||||||||||||| | ||
3 Derivatans nollställen och teckentabell | 09:25 min | ||||||||||||||||||| | ||
4 Andraderivata | 08:56 min | |||||||||||||||| | ||
5 Derivatans graf och Funktionens graf | 11:36 min | ||||||||||||||||||||||| | ||
6 Tillämpning Derivata – Optimeringsproblem | 11:30 min | |||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
7 Skissa grafen till funktionen y=f(x) | |||||||||| | |||
8 Kapiteltest – Grundläggande maximi och minimiproblem Ma3b | |||||||||||||||| | |||
9 Kapiteltest – Derivatan och grafen Ma3b | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
- 800+ videolektioner till gymnasiet och högstadiets matte.
- 10 000+ övningsfrågor med fullständiga förklaringar.
- Heltäckande för din kurs. Allt på ett ställe.
- Träning inför nationella prov och högskoleprovet.
Ingen bindningstid. Avsluta när du vill.
4 Primitiva funktioner och integraler Övningsgeneratorn
Lektioner (8) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Primitiva FunktionerGratis | 5:43 min | |||||||||||||||||||||||||| | ||
2 Primitiva Funktioner med villkor | 3:37 min | ||||||||||||||||||| | ||
3 Integralkalkylens fundamentalsats | 6:24 min | |||||||||||||||||||| | ||
4 Beräkna integralerGratis | 7:05 min | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
5 Areor mellan kurvor | 05:40 min | ||||||||||||||||||||||||| | ||
6 Tillämpning Integraler- E-uppgifter | 04:16 min | |||||||||| | ||
7 Tillämpning Integraler – CA-uppgifter | 05:33 min | |||||||||||||||||||||||||| | ||
8 Kapiteltest – Primitiva funktioner och Integraler Ma3b | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
5 Linjär Optimering Övningsgeneratorn
Lektioner (5) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Linjär Optimering – olikheter, plan och halvplan | 7:06 min | |||| | ||
2 Linjär optimering – träna exempel på plan och halvplan | 5:35 min | |||||||||| | ||
3 Linjär optimering – Största och Minsta värde | 8:56 min | |||||||||||| | ||
4 Linjär optimering – Problemlösning | 13:44 min | |||||||||||| | ||
5 Kapiteltest – Linjär optimering Ma3b | ||||||||||||||||||||||||| |
6 Geometriska summor Övningsgeneratorn
Lektioner (4) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Geometrisk talföljd | 4:21 min | |||||||||||||| | ||
2 Geometriska talföljdens summa | 5:37 min | ||||||||||||||| | ||
3 Problemlösning – Geometriska talföljder | 7:11 min | |||||||||||||||||||| | ||
4 Kapiteltest – Geometriska talföljder Ma3b | ||||||||||||||||||||||||||| |
7 Sammanfattning Ma3b Övningsgeneratorn
Lektioner (1) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Sammanfattning Matematik 3bGratis |
8 Genomgångar nationella prov Övningsgeneratorn
Lektioner (8) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Uppgift 1, 2, 3, 4 – NP Ma3b vt 2012 Delprov B | 4:59 min | ||||| | ||
2 Uppgift 5, 6, 7 – NP Ma3b vt 2012 Delprov B | 7:10 min | ||| | ||
3 Uppgift 8, 9, 10 – NP Ma3b vt 2012 Delprov B | 6:20 min | ||| | ||
4 Uppgift 11, 12, 13 – NP Ma3b vt 2012 Delprov C | 10:17 min | ||||||| | ||
5 Uppgift 14, 15, 16 – NP Ma3b vt 2012 Delprov C | 8:30 min | |||| | ||
6 Uppgift 17, 18, 19 – NP Ma3b vt 2012 Delprov D | 6:26 min | ||||| | ||
7 Uppgift 20, 21, 22 – NP Ma3b vt 2012 Delprov D | 14:34 min | ||| | ||
8 Uppgift 23, 24, 25 – NP Ma3b vt 2012 Delprov D | 11:44 min | ||||||| |
9 Nationellt prov Ma3b VT 2022 Övningsgeneratorn
Lektioner (2) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 NP Ma3b vt 2022 Delprov B och C | ||||||||||||||||||||||||||||||||||| | |||
2 NP Ma3b vt 2022 Delprov D | |||||||||||||||||||||||| |
10 Nationellt prov Ma3b VT 2016 Övningsgeneratorn
Lektioner (2) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 NP Ma3b vt 2016 Delprov B och C | ||||||||||||||||||||||||||||||||||| | |||
2 NP Ma3b vt 2016 Delprov D | |||||||||||||||||||||||| |
11 Nationellt prov Ma3b VT 2015 Övningsgeneratorn
Lektioner (3) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 NP Ma3b vt15 Delprov A – Muntligt | |||||||||||||||||||||||||||| | |||
2 NP Ma3b vt 2015 Delprov B och C | ||||||||||||||||||||||||||||||||| | |||
3 NP Ma3b vt 2015 Delprov D | ||||||||||||||||||||||||| |
12 Nationellt prov Ma3b VT 2014 Övningsgeneratorn
Lektioner (3) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 NP Ma3b vt14 Delprov A – Muntligt | |||||||||||||||||||||||||||| | |||
2 NP Ma3b vt 2014 Delprov B och C | |||||||||||||||||||||||||||||||||| | |||
3 NP Ma3b vt 2014 Delprov D | ||||||||||||||||||||||||| |
13 Nationellt prov Ma3b HT 2014 Övningsgeneratorn
Lektioner (3) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 NP Ma3b ht14 Delprov A – Muntligt | |||||||||||||||||||||||||||| | |||
2 NP Ma3b ht 2014 Delprov B och C | |||||||||||||||||||||||||||||||| | |||
3 NP Ma3b ht 2014 Delprov D | |||||||||||||||||||||||||| |
14 Nationellt prov Ma3b HT 2013 Övningsgeneratorn
Lektioner (3) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 NP Ma3b ht13 Delprov A – Muntligt | |||||||||||||||||||||||||||| | |||
2 NP Ma3b ht 2013 Delprov B och C | ||||||||||||||||||||||||||||||| | |||
3 NP Ma3b ht 2013 Delprov D | |||||||||||||||||||||||||| |
15 Nationellt prov Ma3b VT 2013 Övningsgeneratorn
Lektioner (3) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 NP Ma3b vt13 Delprov A – Muntligt | |||||||||||||||||||||||||||| | |||
2 Nationellt prov Matematik 3b vt 2013 del B och C | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | |||
3 Nationellt prov Matematik 3b vt 2013 del D | ||||||||||||||||||||||| |
16 Nationellt prov Ma3b HT 2012 Övningsgeneratorn
Lektioner (3) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Nationellt prov Matematik 3b ht12 Del A – Muntligt | |||||||||||||||||||||||||||| | |||
2 NP Ma3b ht 2012 Delprov B och C | |||||||||||||||||||||||||||||||||||| | |||
3 NP Ma3b ht 2012 Delprov D | |||||||||||||||||||||||||||||| |
Om Matematik - fortsättning Nivå 1b
I Eddlers kurs till Matematik – fortsättning Nivå 1b är målet att förklara matten så att du förstår och når dina mål. Det gör vi genom ett heltäckande material med lektioner, kapiteltest/övningsprov, övningsgenerator och träning inför nationella prov.
Läs vidare så berättar vi hur detta fungerar och hur du mer effektivt kan nå dina mål med Eddler.
Så fungerar Eddlers lektioner
Till varje lektion hos oss hittar du en video, en fördjupande text samt övningar med fullständiga förklaringar.
I videon får du en tydlig och effektiv förklaring av teorin samt hur denna tillämpas för att lösa problem. Om du vill fördjupa dina kunskaper utifrån detta så kan du fortsätta att se fler exempel och fördjupad teori i texten till lektionen.
Sedan är det viktigt att träna vidare på egen hand och det gör du med våra övningar. Till alla övningar finns det facit och fullständiga förklaringar med många tips. Övningarna rättas både automatiskt samt genom självrättning där du själv avgör om du har löst uppgiften korrekt.
Kapiteltest / Övningsprov
Till alla innehållsområden i Matematik – fortsättning Nivå 1b så finns det kapiteltest. Detta är provliknande test där du kollar av att du har förstått kapitlets alla innehållsområden. Dessa test rättas delvis automatiskt men också av dig själv utifrån tydliga bedömningsanvisningar för varje poäng. På detta sätt kan du få insikt i vad läraren tittar särskilt på vid bedömning av dina prov.
Övningsgeneratorn
I övningsgeneratorn kan du filtrera på vad du behöver repetera samt söka på specifika uppgiftstyper, områden och betygsnivåer.
Nationella Prov
När du har läst hela kursen erbjuder Eddler dig även träning inför nationella provet eller slutprov. Det gör vi genom videogenomgångar av gamla nationella prov och digitala nationella prov som du löser på egen hand. Till alla provuppgifter finns det fullständiga förklaringar med många bra tips.
Min sida
När du behöver en överblick av ditt arbete så går du till ”min sida” och kan där se vad du gjort och vad du har kvar att göra.
Till vem riktar sig kursen?
Den här kursen passar dig som läser gymnasiekursen Matematik – fortsättning Nivå 1b. Den fungerar bra både för gymnasiestudenter och vuxenstudenter (Komvux/Distans). Den kan också användas som stöd för föräldrar/mentorer som vill hjälpa elever att förstå och klara sin matematikkurs.
Behöver du en bok som komplement?
Eddler är ett fullständigt läromedel som inte behöver kompletteras med en bok. Den täcker hela det centrala innehållet. Du väljer själv om du vill bredda underlaget som du tränar på med en bok.
Författare
- Simon Rybrand – Leg. gymnasielärare i matematik, video, texter, övningar
- Anna Karp – Leg. gymnasielärare i matematik, texter, övningar och kapiteltest
- Hanna Lundqvist – Leg. gymnasielärare i matematik, Kapiteltest
- Sara Petrén Olauson – Leg. gymnasielärare i matematik och fysik, Kapiteltest
Läs mer om oss
Det centrala innehållet samt Betygskriterier i Matematik – fortsättning Nivå 1b
Innehållet nedan hämtas från Skolverket.se
Undervisningen i ämnet matematik – fortsättning på nivå 1b ska behandla följande centrala innehåll:
Aritmetik, algebra och funktioner
- Begreppet rationella uttryck. Hantering av rationella uttryck.
- Begreppet gränsvärde. Begreppen sekant, tangent, förändringshastighet, ändringskvot och derivata för en funktion. Grafiska och digitala metoder för att derivera funktioner. Villkor för deriverbarhet.
- Motivering och hantering av deriveringsregler för potens- och exponentialfunktioner samt summor av dessa. Begreppen talet e och naturlig logaritm.
- Begreppet andraderivata. Metoder för att lösa extremvärdesproblem.
- Begreppet polynom och egenskaper hos polynomfunktioner. Metoder för att lösa enklare polynomekvationer.
- Begreppen bestämd integral och primitiv funktion och sambandet mellan dessa.
- Grafiska och digitala metoder för att bestämma integraler.
- Motivering och hantering av metoder för att bestämma integraler för potens- och exponentialfunktioner samt summor av dessa.
- Formulering och beräkning av integraler i enkla situationer.
- Metoder för linjär optimering.
- Begreppet geometrisk summa. Metoder för att bestämma geometriska summor.
Digitala verktyg
- Användning av digitala verktyg, även symbolhanterande, för att effektivisera beräkningar och komplettera metoder, till exempel vid ekvationslösning, derivering, integrering, hantering av algebraiska uttryck och problemlösning.
- Användning av programmering som verktyg vid problemlösning, databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder.
Problemlösning och tillämpningsområden
- Problemlösning med särskild utgångspunkt i utbildningens karaktär och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.
- Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer. Utvärdering av matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
- Orientering om något ur matematikens historia, till exempel hur ett matematiskt begrepp utvecklats, matematikens roll i något historiskt skeende, en betydande person inom matematiken eller ett historiskt matematiskt problem.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med godtagbar bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med godtagbar bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser enkla problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i enkla uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för delvis underbyggda matematiska resonemang och följer enkla matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett i huvudsak fungerande sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg. Eleven hanterar avancerade uttryck med viss säkerhet.
Eleven löser relativt komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i relativt komplexa uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för relativt väl underbyggda matematiska resonemang, genomför enkla bevis och följer relativt avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett till stor del tydligt och korrekt sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med mycket god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med mycket god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg. Eleven hanterar avancerade uttryck med god säkerhet.
Eleven löser komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i komplexa uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för väl underbyggda matematiska resonemang, genomför bevis och följer avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett tydligt och korrekt sätt.
I Eddlers kurs till Matematik – fortsättning Nivå 1b är målet att förklara matten så att du förstår och når dina mål. Det gör vi genom ett heltäckande material med lektioner, kapiteltest/övningsprov, övningsgenerator och träning inför nationella prov.
Läs vidare så berättar vi hur detta fungerar och hur du mer effektivt kan nå dina mål med Eddler.
Så fungerar Eddlers lektioner
Till varje lektion hos oss hittar du en video, en fördjupande text samt övningar med fullständiga förklaringar.
I videon får du en tydlig och effektiv förklaring av teorin samt hur denna tillämpas för att lösa problem. Om du vill fördjupa dina kunskaper utifrån detta så kan du fortsätta att se fler exempel och fördjupad teori i texten till lektionen.
Sedan är det viktigt att träna vidare på egen hand och det gör du med våra övningar. Till alla övningar finns det facit och fullständiga förklaringar med många tips. Övningarna rättas både automatiskt samt genom självrättning där du själv avgör om du har löst uppgiften korrekt.
Kapiteltest / Övningsprov
Till alla innehållsområden i Matematik – fortsättning Nivå 1b så finns det kapiteltest. Detta är provliknande test där du kollar av att du har förstått kapitlets alla innehållsområden. Dessa test rättas delvis automatiskt men också av dig själv utifrån tydliga bedömningsanvisningar för varje poäng. På detta sätt kan du få insikt i vad läraren tittar särskilt på vid bedömning av dina prov.
Övningsgeneratorn
I övningsgeneratorn kan du filtrera på vad du behöver repetera samt söka på specifika uppgiftstyper, områden och betygsnivåer.
Nationella Prov
När du har läst hela kursen erbjuder Eddler dig även träning inför nationella provet eller slutprov. Det gör vi genom videogenomgångar av gamla nationella prov och digitala nationella prov som du löser på egen hand. Till alla provuppgifter finns det fullständiga förklaringar med många bra tips.
Min sida
När du behöver en överblick av ditt arbete så går du till ”min sida” och kan där se vad du gjort och vad du har kvar att göra.
Till vem riktar sig kursen?
Den här kursen passar dig som läser gymnasiekursen Matematik – fortsättning Nivå 1b. Den fungerar bra både för gymnasiestudenter och vuxenstudenter (Komvux/Distans). Den kan också användas som stöd för föräldrar/mentorer som vill hjälpa elever att förstå och klara sin matematikkurs.
Behöver du en bok som komplement?
Eddler är ett fullständigt läromedel som inte behöver kompletteras med en bok. Den täcker hela det centrala innehållet. Du väljer själv om du vill bredda underlaget som du tränar på med en bok.
Författare
- Simon Rybrand – Leg. gymnasielärare i matematik, video, texter, övningar
- Anna Karp – Leg. gymnasielärare i matematik, texter, övningar och kapiteltest
- Hanna Lundqvist – Leg. gymnasielärare i matematik, Kapiteltest
- Sara Petrén Olauson – Leg. gymnasielärare i matematik och fysik, Kapiteltest
Läs mer om oss
Det centrala innehållet samt Betygskriterier i Matematik – fortsättning Nivå 1b
Innehållet nedan hämtas från Skolverket.se
Undervisningen i ämnet matematik – fortsättning på nivå 1b ska behandla följande centrala innehåll:
Aritmetik, algebra och funktioner
- Begreppet rationella uttryck. Hantering av rationella uttryck.
- Begreppet gränsvärde. Begreppen sekant, tangent, förändringshastighet, ändringskvot och derivata för en funktion. Grafiska och digitala metoder för att derivera funktioner. Villkor för deriverbarhet.
- Motivering och hantering av deriveringsregler för potens- och exponentialfunktioner samt summor av dessa. Begreppen talet e och naturlig logaritm.
- Begreppet andraderivata. Metoder för att lösa extremvärdesproblem.
- Begreppet polynom och egenskaper hos polynomfunktioner. Metoder för att lösa enklare polynomekvationer.
- Begreppen bestämd integral och primitiv funktion och sambandet mellan dessa.
- Grafiska och digitala metoder för att bestämma integraler.
- Motivering och hantering av metoder för att bestämma integraler för potens- och exponentialfunktioner samt summor av dessa.
- Formulering och beräkning av integraler i enkla situationer.
- Metoder för linjär optimering.
- Begreppet geometrisk summa. Metoder för att bestämma geometriska summor.
Digitala verktyg
- Användning av digitala verktyg, även symbolhanterande, för att effektivisera beräkningar och komplettera metoder, till exempel vid ekvationslösning, derivering, integrering, hantering av algebraiska uttryck och problemlösning.
- Användning av programmering som verktyg vid problemlösning, databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder.
Problemlösning och tillämpningsområden
- Problemlösning med särskild utgångspunkt i utbildningens karaktär och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.
- Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer. Utvärdering av matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
- Orientering om något ur matematikens historia, till exempel hur ett matematiskt begrepp utvecklats, matematikens roll i något historiskt skeende, en betydande person inom matematiken eller ett historiskt matematiskt problem.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med godtagbar bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med godtagbar bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser enkla problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i enkla uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för delvis underbyggda matematiska resonemang och följer enkla matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett i huvudsak fungerande sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg. Eleven hanterar avancerade uttryck med viss säkerhet.
Eleven löser relativt komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i relativt komplexa uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för relativt väl underbyggda matematiska resonemang, genomför enkla bevis och följer relativt avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett till stor del tydligt och korrekt sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med mycket god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med mycket god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg. Eleven hanterar avancerade uttryck med god säkerhet.
Eleven löser komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i komplexa uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för väl underbyggda matematiska resonemang, genomför bevis och följer avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett tydligt och korrekt sätt.
Radera resultat
Radera ALLA dina resultat för kursen Matematik - fortsättning Nivå 1b.
Tänk på att radering av resultat påverkar andra kurser med gemensamma lektioner.
Få tillgång till allt för
endast 99 kr/mån
Över 800 lektioner. Ingen bindningstid. Avsluta när du vill.
PROVA GRATIS I 14 DAGAR
Så här funkar Eddler Premium
- 800+ videolektioner till gymnasiet och högstadiets matte.
- 10000+ övningsfrågor med fullständiga förklaringar.
- Heltäckande för din kursplan. Allt på ett ställe.
- Träning inför nationella prov och högskoleprovet.
Emil C
Studerande
"Ni hjälpte mig in på min drömutbildning. Handelshögskolan i Stockholm. Kunde inte vara mer tacksam för er tjänst!"
Eddler
POPULÄRA KURSER
FÖRETAGSINFO
Eddler AB
info@eddler.se
Org.nr: 559029-8195
Kungsladugårdsgatan 86
414 76 Göteborg