...
Kurser Alla kurser Min kurs Min sida Min sida Provbank Mina prov Läromedel Blogg Hjälp & Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Screening Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
KURSER / 82 LEKTIONERDELPROV

Matematik - fortsättning Nivå 2GY25

Författare:Simon RybrandAnna Karp
1321 personer har gjort kursen
Endast Premium-användare kan rösta. Byt kurs Fortsätt med senaste lektionen KÖP PREMIUM Börja kursen gratis i 14 dagar Testa gratis i 14 dagar
Ingen bindningstid
Sedan 99 kr/mån. Ingen bindningstid

Meddelande från din lärare

Här kan du som läser Matematik - Fortsättning Nivå 2 få hjälp genom att använda vårt digitala läromedel som följer den reviderade kursplanen GY25. Lär dig allt om komplexa tal, polynomekvationer, derivata, integraler och trigonometri m.m. Kursen ger dig också stöd för att klara delproven och det nationella provet.

Läs mer om kursen.

I Eddlers kurs till Matematik – fortsättning Nivå 2 är målet att förklara matten så att du förstår och når dina mål. Det gör vi genom ett heltäckande material med lektioner, kapiteltest/övningsprov, övningsgenerator och träning inför nationella prov.

Läs vidare så berättar vi hur detta fungerar och hur du mer effektivt kan nå dina mål med Eddler.

Så fungerar Eddlers lektioner

Till varje lektion hos oss hittar du en video, en fördjupande text samt övningar med fullständiga förklaringar.

I videon får du en tydlig och effektiv förklaring av teorin samt hur denna tillämpas för att lösa problem. Om du vill fördjupa dina kunskaper utifrån detta så kan du fortsätta att se fler exempel och fördjupad teori i texten till lektionen.

Sedan är det viktigt att träna vidare på egen hand och det gör du med våra övningar. Till alla övningar finns det facit och fullständiga förklaringar med många tips. Övningarna rättas både automatiskt samt genom självrättning där du själv avgör om du har löst uppgiften korrekt.

Kapiteltest / Övningsprov

Till alla innehållsområden i Matematik – fortsättning Nivå 2 så finns det kapiteltest. Detta är provliknande test där du kollar av att du har förstått kapitlets alla innehållsområden. Dessa test rättas delvis automatiskt men också av dig själv utifrån tydliga bedömningsanvisningar för varje poäng. På detta sätt kan du få insikt i vad läraren tittar särskilt på vid bedömning av dina prov.

Övningsgeneratorn

I övningsgeneratorn kan du filtrera på vad du behöver repetera samt söka på specifika uppgiftstyper, områden och betygsnivåer.

Nationella Prov

När du har läst hela kursen erbjuder Eddler dig även träning inför nationella provet eller slutprov. Det gör vi genom videogenomgångar av gamla nationella prov och digitala nationella prov som du löser på egen hand. Till alla provuppgifter finns det fullständiga förklaringar med många bra tips.

Min sida

När du behöver en överblick av ditt arbete så går du till ”min sida” och kan där se vad du gjort och vad du har kvar att göra.

Till vem riktar sig kursen?

Den här kursen passar dig som läser gymnasiekursen Matematik – fortsättning Nivå 2. Den fungerar bra både för gymnasiestudenter och vuxenstudenter (Komvux/Distans). Den kan också användas som stöd för föräldrar/mentorer som vill hjälpa elever att förstå och klara sin matematikkurs.

Behöver du en bok som komplement?

Eddler är ett fullständigt läromedel som inte behöver kompletteras med en bok. Den täcker hela det centrala innehållet. Du väljer själv om du vill bredda underlaget som du tränar på med en bok.

Författare

  • Simon Rybrand – Leg. gymnasielärare i matematik, video, texter, övningar
  • Anna Karp – Leg. gymnasielärare i matematik, texter, övningar och kapiteltest
  • Hanna Lundqvist – Leg. gymnasielärare i matematik,  Kapiteltest
  • Sara Petrén Olauson – Leg. gymnasielärare i matematik och fysik, Kapiteltest

Läs mer om oss

Det centrala innehållet samt Betygskriterier i Matematik – fortsättning Nivå 2

Innehållet nedan hämtas från Skolverket.se

Undervisningen i ämnet matematik – fortsättning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Aritmetik, algebra och funktioner

  • Begreppen imaginära enheten, komplexa tal och komplexa talplanet. Representation av komplexa tal i rektangulär och polär form. Metoder för beräkningar med komplexa tal, däribland beräkning av konjugat och absolutbelopp.
  • Metoder för att faktorisera polynom. Användning av faktorsatsen för att lösa polynomekvationer.
  • Metoder för att bestämma även komplexa lösningar till andragradsekvationer, potensekvationer och polynomekvationer.
  • Fördjupning av funktionsbegreppet, däribland sammansatta funktioner, logaritmfunktioner, linjära asymptoter och skissning av grafer för hand.
  • Motivering och hantering av deriveringsregler för logaritmfunktioner, sammansatta funktioner samt produkt och kvot av funktioner.
  • Användning av integraler i mer komplexa sammanhang, till exempel täthetsfunktioner, sannolikhetsfördelning, rotationsvolymer och beräkning av storheter.

Trigonometri

  • Hantering av trigonometriska uttryck. Bevis och hantering av trigonometriska identiteter, däribland trigonometriska ettan och additionsformler.
  • Egenskaper hos trigonometriska funktioner, däribland period, amplitud och fasförskjutning. Metoder för att bestämma trigonometriska funktioner. Metoder för att lösa trigonometriska ekvationer.
  • Begreppet radian.
  • Motivering och hantering av deriveringsregler för sinus-, cosinus- och tangensfunktioner.
  • Motivering och hantering av metoder för att bestämma integraler för sinus- och cosinusfunktioner.

Digitala verktyg

  • Användning av digitala verktyg, även symbolhanterande, för att effektivisera beräkningar och komplettera metoder, till exempel vid ekvationslösning, derivering, integrering, hantering av algebraiska uttryck och problemlösning.
  • Användning av programmering som verktyg vid problemlösning, databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder.

Problemlösning och tillämpningsområden

  • Problemlösning med särskild utgångspunkt i utbildningens karaktär och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.
  • Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer. Utvärdering av matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
  • Orientering om något ur matematikens historia, till exempel hur ett matematiskt begrepp utvecklats, matematikens roll i något historiskt skeende, en betydande person inom matematiken eller ett historiskt matematiskt problem.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med godtagbar bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med godtagbar bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser enkla problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i enkla uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för delvis underbyggda matematiska resonemang och följer enkla matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett i huvudsak fungerande sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg. Eleven hanterar avancerade uttryck med viss säkerhet.
Eleven löser relativt komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i relativt komplexa uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för relativt väl underbyggda matematiska resonemang, genomför enkla bevis och följer relativt avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett till stor del tydligt och korrekt sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med mycket god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med mycket god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg. Eleven hanterar avancerade uttryck med god säkerhet.
Eleven löser komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i komplexa uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för väl underbyggda matematiska resonemang, genomför bevis och följer avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett tydligt och korrekt sätt.

Totalpoäng
0/0
 
Totalpoäng
0/0
Gjorda uppgifter
0 av 0
  • E
    0/0
  • C
    0/0
  • A
    0/0
E C A
Totalt

Innehåll

Repetera efter Screening

1 Trigonometri och trigonometriska funktioner Övningsgeneratorn Övningsgeneratorn
  • E
    0/0
  • C
    0/0
  • A
    0/0

LektionerDelprov (17) Spår Omdöme Video Provtid Uppgifter Boken
1 Repetition av Trigonometri
06:35 min | || | |
2 Exakta trigonometriska värden och symmetrier på enhetscirkeln
09:02 min | || | |
3 Trigonometriska ettan
05:15 min | || | |
4 Additions- och subtraktionsformler för sinus och cosinus
03:28 min | || | |
5 Formler för dubbla vinkeln
04:28 min | || | |
6 Trigonometriska ekvationer med formler
05:43 min | || | |
7 Vinkelmåttet radianer
07:59 min | || | |
8 Trigonometriska Formler – Träna mera
03:59 min | || | |
9 Grafen till sinus cosinus och tangens
05:39 min | || | |
10 Trigonometriska funktioner i GeoGebra
04:10 min | || | |
11 Amplitud och Period
05:53 min | || | |
12 Förskjutningar i höjdled och sidled
5:30 min | || | |
13 Kurvan till y = tan x
06:49 min | || | |
14 Kurvan till y = a sin x + b cos x
04:54 min | || | |
15 Trigonometriska funktioner – Sammanfattning
04:45 min | || | |
16 Tillämpning Trigonometriska modeller
08:47 min | || | |
17 Kapiteltest – Trigonometriska formler och ekvationer Ma4
120 min | || | |
Så här hjälper Eddler dig:
Förnya ditt betalkonto hos din skola här.
  • 800+ videolektioner till gymnasiet och högstadiets matte.
  • 10 000+ övningsfrågor med fullständiga förklaringar.
  • Heltäckande för din kurs. Allt på ett ställe.
  • Träning inför nationella prov och högskoleprovet.
Sedan endast 99 kr/mån.
Ingen bindningstid. Avsluta när du vill.
99 kr för 6 månader
Ingen bindningstid. Betala 1 gång.

2 Derivata Övningsgeneratorn Övningsgeneratorn
  • E
    0/0
  • C
    0/0
  • A
    0/0

LektionerDelprov (13) Spår Omdöme Video Provtid Uppgifter Boken
1 Repetition av Derivata
7:14 min | || | |
2 Derivera sin x och cos x
11:42 min | || | |
3 Sammansatta funktioner och kedjeregeln
06:52 min | || | |
4 Tillämpningar med kedjeregeln – E-uppgifter
7:26 min | || | |
5 Tillämpningar med kedjeregeln - C-A-uppgifter
7:03 min | || | |
6 Produktregeln
05:26 min | || | |
7 Kvotregeln
05:07 min | || | |
8 Maximi och minimipunkter med andraderivatan
11:51 min | || | |
9 Absolutbelopp
7:14 min | || | |
10 Asymptoter*
4:58 min | || | |
11 Asymptoter – Problemlösning
10:45 min | || | |
12 Problemlösning Derivata
13:52 min | || | |
13 Kapiteltest – Derivata Ma4
120 min | || | |

3 Integraler Övningsgeneratorn Övningsgeneratorn
  • E
    0/0
  • C
    0/0
  • A
    0/0

LektionerDelprov (12) Spår Omdöme Video Provtid Uppgifter Boken
1 Beräkna integralerGratis
7:05 min | || | |
2 Areor mellan kurvor
05:40 min | || | |
3 Areor under x – axeln
03:18 min | || | |
4 Integraler med trigonometriska funktioner
07:05 min | || | |
5 Sannolikhetsfördelning
05:46 min | || | |
6 Tillämpning Integraler- E-uppgifter
04:16 min | || | |
7 Tillämpning Integraler – CA-uppgifter
05:33 min | || | |
8 Volymintegraler
8:02 min | || | |
9 Träna mer på Skivmetoden
5:47 min | || | |
10 Volymintegraler och Cylindriska skal
6:30 min | || | |
11 Problemlösning med Integraler och volymintegraler
16:31 min | || | |
12 Kapiteltest – Integraler Ma4
80 min | || | |
Så här hjälper Eddler dig:
Förnya ditt betalkonto hos din skola här.
  • 800+ videolektioner till gymnasiet och högstadiets matte.
  • 10 000+ övningsfrågor med fullständiga förklaringar.
  • Heltäckande för din kurs. Allt på ett ställe.
  • Träning inför nationella prov och högskoleprovet.
Sedan endast 99 kr/mån.
Ingen bindningstid. Avsluta när du vill.
99 kr för 6 månader
Ingen bindningstid. Betala 1 gång.

4 Komplexa tal och Polynom Övningsgeneratorn Övningsgeneratorn
  • E
    0/0
  • C
    0/0
  • A
    0/0

LektionerDelprov (16) Spår Omdöme Video Provtid Uppgifter Boken
1 Komplexa tal och imaginära enheten iGratis
6:10 min | || | |
2 Vektorer, absolutbelopp och konjugatGratis
4:50 min | || | |
3 Räkna med Komplexa TalGratis
6:06 min | || | |
4 Räkna med komplexa tal – Träna mera
2:58 min | || | |
5 Avstånd och områden i det komplexa talplanet
7:10 min | || | |
6 Problemlösning – Komplexa tal, komplexa talplanet och vektorer
3:25 min | || | |
7 Komplexa tal på Polär form
9:17 min | || | |
8 Multiplikation och Division på Polär form
2:48 min | || | |
9 De Moivres formel och Potenser av komplexa tal
7:06 min | || | |
10 Eulers formel
5:29 min | || | |
11 Ekvationer med komplexa rötter
12:44 min | || | |
12 Problemlösning Komplexa tal
13:54 min | || | |
13 Faktorsatsen
6:15 min | || | |
14 Polynomdivision
8:36 min | || | |
15 Polynomekvationer
12:46 min | || | |
16 Kapiteltest – Komplexa tal och polynom Ma 4
90 min | || | |

5 Genomgångar nationella prov Övningsgeneratorn Övningsgeneratorn
  • E
    0/0
  • C
    0/0
  • A
    0/0

LektionerDelprov (8) Spår Omdöme Video Provtid Uppgifter Boken
1 Uppgift 1, 2, 3, 4 - NP Ma4 vt 2013 Delprov B
4:42 min | || | |
2 Uppgift 5, 6, 7 - NP Ma4 vt 2013 Delprov B
5:07 min | || | |
3 Uppgift 8, 9, 10 - NP Ma4 vt 2013 Delprov C
5:55 min | || | |
4 Uppgift 11, 12, 13 - NP Ma4 vt 2013 Delprov C
13:47 min | || | |
5 Uppgift 14,15 - NP Ma4 vt 2013 Delprov C
4:20 min | || | |
6 Uppgift 16, 17, 18 - NP Ma4 vt 2013 Delprov D
4:25 min | || | |
7 Uppgift 19, 20 - NP Ma4 vt 2013 Delprov D
7:49 min | || | |
8 Uppgift 21, 22, 23 - NP Ma4 vt 2013 Delprov D
7:34 min | || | |

6 Nationellt prov Ma4 VT 2022 Övningsgeneratorn Övningsgeneratorn
  • E
    0/0
  • C
    0/0
  • A
    0/0

LektionerDelprov (2) Spår Omdöme Video Provtid Uppgifter Boken
1 NP Ma4 vt 2022 Delprov B och C
150 min | || | |
2 NP Ma4 vt 2022 Delprov D
120 min | || | |

7 Nationellt prov Ma4 VT 2016 Övningsgeneratorn Övningsgeneratorn
  • E
    0/0
  • C
    0/0
  • A
    0/0

LektionerDelprov (2) Spår Omdöme Video Provtid Uppgifter Boken
1 NP Ma4 vt 2016 Delprov B och C
150 min | || | |
2 NP Ma4 vt 2016 Delprov D
120 min | || | |

8 Nationellt prov Ma4 HT 2015 Övningsgeneratorn Övningsgeneratorn
  • E
    0/0
  • C
    0/0
  • A
    0/0

LektionerDelprov (2) Spår Omdöme Video Provtid Uppgifter Boken
1 NP Ma4 ht 2015 Delprov B och C
150 min | || | |
2 NP Ma4 ht 2015 Delprov D
120 min | || | |

9 Nationellt prov Ma4 VT 2015 Övningsgeneratorn Övningsgeneratorn
  • E
    0/0
  • C
    0/0
  • A
    0/0

LektionerDelprov (2) Spår Omdöme Video Provtid Uppgifter Boken
1 NP Ma4 vt 2015 Delprov B och C
150 min | || | |
2 NP Ma4 vt 2015 Delprov D
120 min | || | |

10 Nationellt prov Ma4 HT 2014 Övningsgeneratorn Övningsgeneratorn
  • E
    0/0
  • C
    0/0
  • A
    0/0

LektionerDelprov (2) Spår Omdöme Video Provtid Uppgifter Boken
1 NP Ma4 ht 2014 Delprov B och C
15 min | || | |
2 NP Ma4 ht 2014 Delprov D
120 min | || | |

11 Nationellt prov Ma4 VT 2014 Övningsgeneratorn Övningsgeneratorn
  • E
    0/0
  • C
    0/0
  • A
    0/0

LektionerDelprov (2) Spår Omdöme Video Provtid Uppgifter Boken
1 NP Ma4 vt 2014 Delprov D
120 min | || | |
2 NP Ma4 vt 2014 Delprov B och C
150 min | || | |

12 Nationellt prov Ma4 HT 2013 Övningsgeneratorn Övningsgeneratorn
  • E
    0/0
  • C
    0/0
  • A
    0/0

LektionerDelprov (2) Spår Omdöme Video Provtid Uppgifter Boken
1 NP Ma4 ht 2013 Delprov B och C
150 min | || | |
2 NP Ma4 ht 2013 Delprov D
120 min | || | |

13 Nationellt prov Ma4 VT 2013 Övningsgeneratorn Övningsgeneratorn
  • E
    0/0
  • C
    0/0
  • A
    0/0

LektionerDelprov (2) Spår Omdöme Video Provtid Uppgifter Boken
1 NP Ma4 vt 2013 Delprov B och C
150 min | || | |
2 NP Ma4 vt 2013 Delprov D
120 min | || | |
Status Uppgifter
Kommande Ej påbörjat Avslutat Schemalagt Frånvarande Senare Kommande Påbörjat Klart Låst Orättad Frånvarande Senare | | |

Inga skapade prov

Laddar...
Prov ingår i sammanställning

Screening

Status Uppgifter
Kommande Ej påbörjat Avslutat Schemalagt Frånvarande Senare Kommande Påbörjat Klart Låst Orättad Frånvarande Senare | | | Öppna Uppföljningskurs

Ingen screening skapad.

Laddar...

Om Matematik - fortsättning Nivå 2

I Eddlers kurs till Matematik – fortsättning Nivå 2 är målet att förklara matten så att du förstår och når dina mål. Det gör vi genom ett heltäckande material med lektioner, kapiteltest/övningsprov, övningsgenerator och träning inför nationella prov.

Läs vidare så berättar vi hur detta fungerar och hur du mer effektivt kan nå dina mål med Eddler.

Så fungerar Eddlers lektioner

Till varje lektion hos oss hittar du en video, en fördjupande text samt övningar med fullständiga förklaringar.

I videon får du en tydlig och effektiv förklaring av teorin samt hur denna tillämpas för att lösa problem. Om du vill fördjupa dina kunskaper utifrån detta så kan du fortsätta att se fler exempel och fördjupad teori i texten till lektionen.

Sedan är det viktigt att träna vidare på egen hand och det gör du med våra övningar. Till alla övningar finns det facit och fullständiga förklaringar med många tips. Övningarna rättas både automatiskt samt genom självrättning där du själv avgör om du har löst uppgiften korrekt.

Kapiteltest / Övningsprov

Till alla innehållsområden i Matematik – fortsättning Nivå 2 så finns det kapiteltest. Detta är provliknande test där du kollar av att du har förstått kapitlets alla innehållsområden. Dessa test rättas delvis automatiskt men också av dig själv utifrån tydliga bedömningsanvisningar för varje poäng. På detta sätt kan du få insikt i vad läraren tittar särskilt på vid bedömning av dina prov.

Övningsgeneratorn

I övningsgeneratorn kan du filtrera på vad du behöver repetera samt söka på specifika uppgiftstyper, områden och betygsnivåer.

Nationella Prov

När du har läst hela kursen erbjuder Eddler dig även träning inför nationella provet eller slutprov. Det gör vi genom videogenomgångar av gamla nationella prov och digitala nationella prov som du löser på egen hand. Till alla provuppgifter finns det fullständiga förklaringar med många bra tips.

Min sida

När du behöver en överblick av ditt arbete så går du till ”min sida” och kan där se vad du gjort och vad du har kvar att göra.

Till vem riktar sig kursen?

Den här kursen passar dig som läser gymnasiekursen Matematik – fortsättning Nivå 2. Den fungerar bra både för gymnasiestudenter och vuxenstudenter (Komvux/Distans). Den kan också användas som stöd för föräldrar/mentorer som vill hjälpa elever att förstå och klara sin matematikkurs.

Behöver du en bok som komplement?

Eddler är ett fullständigt läromedel som inte behöver kompletteras med en bok. Den täcker hela det centrala innehållet. Du väljer själv om du vill bredda underlaget som du tränar på med en bok.

Författare

  • Simon Rybrand – Leg. gymnasielärare i matematik, video, texter, övningar
  • Anna Karp – Leg. gymnasielärare i matematik, texter, övningar och kapiteltest
  • Hanna Lundqvist – Leg. gymnasielärare i matematik,  Kapiteltest
  • Sara Petrén Olauson – Leg. gymnasielärare i matematik och fysik, Kapiteltest

Läs mer om oss

Det centrala innehållet samt Betygskriterier i Matematik – fortsättning Nivå 2

Innehållet nedan hämtas från Skolverket.se

Undervisningen i ämnet matematik – fortsättning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Aritmetik, algebra och funktioner

  • Begreppen imaginära enheten, komplexa tal och komplexa talplanet. Representation av komplexa tal i rektangulär och polär form. Metoder för beräkningar med komplexa tal, däribland beräkning av konjugat och absolutbelopp.
  • Metoder för att faktorisera polynom. Användning av faktorsatsen för att lösa polynomekvationer.
  • Metoder för att bestämma även komplexa lösningar till andragradsekvationer, potensekvationer och polynomekvationer.
  • Fördjupning av funktionsbegreppet, däribland sammansatta funktioner, logaritmfunktioner, linjära asymptoter och skissning av grafer för hand.
  • Motivering och hantering av deriveringsregler för logaritmfunktioner, sammansatta funktioner samt produkt och kvot av funktioner.
  • Användning av integraler i mer komplexa sammanhang, till exempel täthetsfunktioner, sannolikhetsfördelning, rotationsvolymer och beräkning av storheter.

Trigonometri

  • Hantering av trigonometriska uttryck. Bevis och hantering av trigonometriska identiteter, däribland trigonometriska ettan och additionsformler.
  • Egenskaper hos trigonometriska funktioner, däribland period, amplitud och fasförskjutning. Metoder för att bestämma trigonometriska funktioner. Metoder för att lösa trigonometriska ekvationer.
  • Begreppet radian.
  • Motivering och hantering av deriveringsregler för sinus-, cosinus- och tangensfunktioner.
  • Motivering och hantering av metoder för att bestämma integraler för sinus- och cosinusfunktioner.

Digitala verktyg

  • Användning av digitala verktyg, även symbolhanterande, för att effektivisera beräkningar och komplettera metoder, till exempel vid ekvationslösning, derivering, integrering, hantering av algebraiska uttryck och problemlösning.
  • Användning av programmering som verktyg vid problemlösning, databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder.

Problemlösning och tillämpningsområden

  • Problemlösning med särskild utgångspunkt i utbildningens karaktär och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.
  • Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer. Utvärdering av matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
  • Orientering om något ur matematikens historia, till exempel hur ett matematiskt begrepp utvecklats, matematikens roll i något historiskt skeende, en betydande person inom matematiken eller ett historiskt matematiskt problem.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med godtagbar bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med godtagbar bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser enkla problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i enkla uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för delvis underbyggda matematiska resonemang och följer enkla matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett i huvudsak fungerande sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg. Eleven hanterar avancerade uttryck med viss säkerhet.
Eleven löser relativt komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i relativt komplexa uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för relativt väl underbyggda matematiska resonemang, genomför enkla bevis och följer relativt avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett till stor del tydligt och korrekt sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med mycket god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med mycket god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg. Eleven hanterar avancerade uttryck med god säkerhet.
Eleven löser komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i komplexa uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för väl underbyggda matematiska resonemang, genomför bevis och följer avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett tydligt och korrekt sätt.

I Eddlers kurs till Matematik – fortsättning Nivå 2 är målet att förklara matten så att du förstår och når dina mål. Det gör vi genom ett heltäckande material med lektioner, kapiteltest/övningsprov, övningsgenerator och träning inför nationella prov.

Läs vidare så berättar vi hur detta fungerar och hur du mer effektivt kan nå dina mål med Eddler.

Så fungerar Eddlers lektioner

Till varje lektion hos oss hittar du en video, en fördjupande text samt övningar med fullständiga förklaringar.

I videon får du en tydlig och effektiv förklaring av teorin samt hur denna tillämpas för att lösa problem. Om du vill fördjupa dina kunskaper utifrån detta så kan du fortsätta att se fler exempel och fördjupad teori i texten till lektionen.

Sedan är det viktigt att träna vidare på egen hand och det gör du med våra övningar. Till alla övningar finns det facit och fullständiga förklaringar med många tips. Övningarna rättas både automatiskt samt genom självrättning där du själv avgör om du har löst uppgiften korrekt.

Kapiteltest / Övningsprov

Till alla innehållsområden i Matematik – fortsättning Nivå 2 så finns det kapiteltest. Detta är provliknande test där du kollar av att du har förstått kapitlets alla innehållsområden. Dessa test rättas delvis automatiskt men också av dig själv utifrån tydliga bedömningsanvisningar för varje poäng. På detta sätt kan du få insikt i vad läraren tittar särskilt på vid bedömning av dina prov.

Övningsgeneratorn

I övningsgeneratorn kan du filtrera på vad du behöver repetera samt söka på specifika uppgiftstyper, områden och betygsnivåer.

Nationella Prov

När du har läst hela kursen erbjuder Eddler dig även träning inför nationella provet eller slutprov. Det gör vi genom videogenomgångar av gamla nationella prov och digitala nationella prov som du löser på egen hand. Till alla provuppgifter finns det fullständiga förklaringar med många bra tips.

Min sida

När du behöver en överblick av ditt arbete så går du till ”min sida” och kan där se vad du gjort och vad du har kvar att göra.

Till vem riktar sig kursen?

Den här kursen passar dig som läser gymnasiekursen Matematik – fortsättning Nivå 2. Den fungerar bra både för gymnasiestudenter och vuxenstudenter (Komvux/Distans). Den kan också användas som stöd för föräldrar/mentorer som vill hjälpa elever att förstå och klara sin matematikkurs.

Behöver du en bok som komplement?

Eddler är ett fullständigt läromedel som inte behöver kompletteras med en bok. Den täcker hela det centrala innehållet. Du väljer själv om du vill bredda underlaget som du tränar på med en bok.

Författare

  • Simon Rybrand – Leg. gymnasielärare i matematik, video, texter, övningar
  • Anna Karp – Leg. gymnasielärare i matematik, texter, övningar och kapiteltest
  • Hanna Lundqvist – Leg. gymnasielärare i matematik,  Kapiteltest
  • Sara Petrén Olauson – Leg. gymnasielärare i matematik och fysik, Kapiteltest

Läs mer om oss

Det centrala innehållet samt Betygskriterier i Matematik – fortsättning Nivå 2

Innehållet nedan hämtas från Skolverket.se

Undervisningen i ämnet matematik – fortsättning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Aritmetik, algebra och funktioner

  • Begreppen imaginära enheten, komplexa tal och komplexa talplanet. Representation av komplexa tal i rektangulär och polär form. Metoder för beräkningar med komplexa tal, däribland beräkning av konjugat och absolutbelopp.
  • Metoder för att faktorisera polynom. Användning av faktorsatsen för att lösa polynomekvationer.
  • Metoder för att bestämma även komplexa lösningar till andragradsekvationer, potensekvationer och polynomekvationer.
  • Fördjupning av funktionsbegreppet, däribland sammansatta funktioner, logaritmfunktioner, linjära asymptoter och skissning av grafer för hand.
  • Motivering och hantering av deriveringsregler för logaritmfunktioner, sammansatta funktioner samt produkt och kvot av funktioner.
  • Användning av integraler i mer komplexa sammanhang, till exempel täthetsfunktioner, sannolikhetsfördelning, rotationsvolymer och beräkning av storheter.

Trigonometri

  • Hantering av trigonometriska uttryck. Bevis och hantering av trigonometriska identiteter, däribland trigonometriska ettan och additionsformler.
  • Egenskaper hos trigonometriska funktioner, däribland period, amplitud och fasförskjutning. Metoder för att bestämma trigonometriska funktioner. Metoder för att lösa trigonometriska ekvationer.
  • Begreppet radian.
  • Motivering och hantering av deriveringsregler för sinus-, cosinus- och tangensfunktioner.
  • Motivering och hantering av metoder för att bestämma integraler för sinus- och cosinusfunktioner.

Digitala verktyg

  • Användning av digitala verktyg, även symbolhanterande, för att effektivisera beräkningar och komplettera metoder, till exempel vid ekvationslösning, derivering, integrering, hantering av algebraiska uttryck och problemlösning.
  • Användning av programmering som verktyg vid problemlösning, databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder.

Problemlösning och tillämpningsområden

  • Problemlösning med särskild utgångspunkt i utbildningens karaktär och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.
  • Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer. Utvärdering av matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
  • Orientering om något ur matematikens historia, till exempel hur ett matematiskt begrepp utvecklats, matematikens roll i något historiskt skeende, en betydande person inom matematiken eller ett historiskt matematiskt problem.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med godtagbar bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med godtagbar bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser enkla problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i enkla uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för delvis underbyggda matematiska resonemang och följer enkla matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett i huvudsak fungerande sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg. Eleven hanterar avancerade uttryck med viss säkerhet.
Eleven löser relativt komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i relativt komplexa uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för relativt väl underbyggda matematiska resonemang, genomför enkla bevis och följer relativt avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett till stor del tydligt och korrekt sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med mycket god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med mycket god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg. Eleven hanterar avancerade uttryck med god säkerhet.
Eleven löser komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i komplexa uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för väl underbyggda matematiska resonemang, genomför bevis och följer avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett tydligt och korrekt sätt.

Radera resultat

Radera ALLA dina resultat för kursen .

Tänk på att radering av resultat påverkar andra kurser med gemensamma lektioner.

Detta går inte att ångra!

Radera Avbryt

 Få tillgång till allt för 
 endast 99 kr/mån 

 Över 800 lektioner. Ingen bindningstid. Avsluta när du vill. 

KÖP PREMIUM KÖP PREMIUM PROVA GRATIS I 14 DAGAR

Byt till Kursgrupp

Startade övningar
0/0
Startade videor
0/0
Totalpoäng
0/0
 
Totalpoäng
0/0
 
Totalpoäng.
0/0
  • E
    0/0
  • C
    0/0
  • A
    0/0
E C A
Totalt
Påbörjade Övningar
0 %
Startade Videor
0 %
Gjorda uppgifter
0 av 0
Laddar...
Är du ny här?
Så här funkar Eddler Premium
  • 800+ videolektioner till gymnasiet och högstadiets matte.
  • 10000+ övningsfrågor med fullständiga förklaringar.
  • Heltäckande för din kursplan. Allt på ett ställe.
  • Träning inför nationella prov och högskoleprovet.
Sedan 99 kr/mån. Ingen bindningstid

Emil C

Studerande

"Ni hjälpte mig in på min drömutbildning. Handelshögskolan i Stockholm. Kunde inte vara mer tacksam för er tjänst!"

Du ingår inte i någon kursgrupp.

Laddar...
Lägg till kursgrupp

Det finns inga kursgrupper.

Laddar...