Meddelande från din lärare
Här kan du som läser Matematik Nivå 1a få hjälp genom att använda vårt digitala läromedel som följer den reviderade kursplanen GY25. Läs fördjupande texter, se korta videos och gör övningar på Aritmetik, Algebra, Funktioner, Geometri, Sannolikhetslära, Statistik och träning inför nationella prov.
I Eddlers kurs till Matematik Nivå 1a är målet att förklara matten så att du förstår och når dina mål. Det gör vi genom ett heltäckande material med lektioner, kapiteltest/övningsprov, övningsgenerator och träning inför nationella prov.
Läs vidare så berättar vi hur detta fungerar och hur du mer effektivt kan nå dina mål med Eddler.
Så fungerar Eddlers lektioner
Till varje lektion hos oss hittar du en video, en fördjupande text samt övningar med fullständiga förklaringar.
I videon får du en tydlig och effektiv förklaring av teorin samt hur denna tillämpas för att lösa problem. Om du vill fördjupa dina kunskaper utifrån detta så kan du fortsätta att se fler exempel och fördjupad teori i texten till lektionen.
Sedan är det viktigt att träna vidare på egen hand och det gör du med våra övningar. Till alla övningar finns det facit och fullständiga förklaringar med många tips. Övningarna rättas både automatiskt samt genom självrättning där du själv avgör om du har löst uppgiften korrekt.
Kapiteltest / Övningsprov
Till alla innehållsområden i Matematik Nivå 1a så finns det kapiteltest. Detta är provliknande test där du kollar av att du har förstått kapitlets alla innehållsområden. Dessa test rättas delvis automatiskt men också av dig själv utifrån tydliga bedömningsanvisningar för varje poäng. På detta sätt kan du få insikt i vad läraren tittar särskilt på vid bedömning av dina prov.
Övningsgeneratorn
I övningsgeneratorn kan du filtrera på vad du behöver repetera samt söka på specifika uppgiftstyper, områden och betygsnivåer.
Nationella Prov
När du har läst hela kursen erbjuder Eddler dig även träning inför nationella provet eller slutprov. Det gör vi genom videogenomgångar av gamla nationella prov och digitala nationella prov som du löser på egen hand. Till alla provuppgifter finns det fullständiga förklaringar med många bra tips.
Min sida
När du behöver en överblick av ditt arbete så går du till ”min sida” och kan där se vad du gjort och vad du har kvar att göra.
Till vem riktar sig kursen?
Den här kursen passar dig som läser gymnasiekursen Matematik Nivå 1a. Den fungerar bra både för gymnasiestudenter och vuxenstudenter (Komvux/Distans). Den kan också användas som stöd för föräldrar/mentorer som vill hjälpa elever att förstå och klara sin matematikkurs.
Behöver du en bok som komplement?
Eddler är ett fullständigt läromedel som inte behöver kompletteras med en bok. Den täcker hela det centrala innehållet. Du väljer själv om du vill bredda underlaget som du tränar på med en bok.
Författare
- Simon Rybrand – Leg. gymnasielärare i matematik, video, texter, övningar
- Anna Karp – Leg. gymnasielärare i matematik, texter, övningar och kapiteltest
- Hanna Lundqvist – Leg. gymnasielärare i matematik, Kapiteltest
- Sara Petrén Olauson – Leg. gymnasielärare i matematik och fysik, Kapiteltest
Läs mer om oss
Det centrala innehållet samt Betygskriterier i Matematik Nivå 1a
Innehållet nedan är samma som är publicerat hos https://www.skolverket.se
Program- eller yrkesspecifikt innehåll
- Matematiska begrepp som är relevanta för arbetslivet, till exempel proportionalitet, skala, likformighet, vinklar, Pythagoras sats, procent och andelar, indexmått, vinstmarginal, jämvikt, felmarginaler, symmetrier, vektorer, trigonometriska funktioner och barns lärande inom matematik.
- Beräkningsmetoder som är relevanta för arbetslivet, till exempel uppskattningar, beräkningar på störningar eller mätfel, spill- och svinnberäkningar, överslagsräkning, avrundning, användning av kalkylprogram och metoder för kontrollberäkning.
- Hantering av formler som är relevanta för arbetslivet.
- Mätning och hantering av storheter och enheter som är relevanta för arbetslivet, till exempel enhetsbyten, mätning av vinklar, avrundningsprinciper, tidsuppskattningar, beräkning av förbrukningsmaterial, kostnadsberäkningar, säkerhetsmarginaler, hantering av mätverktyg och hantering av mätosäkerheter.
- Hjälpmedel och verktyg som är relevanta för att hantera matematik inom arbetslivet, till exempel formulär, mallar, tumregler, föreskrifter, manualer, referensverk och handböcker.
Aritmetik, algebra och funktioner
- Hantering av formler och algebraiska uttryck, däribland faktorisering och multiplicering av uttryck.
- Begreppet funktion. Representationer av funktioner i form av ord, funktionsuttryck, tabeller och grafer. Digitala metoder för att skapa funktionsgrafer.
- Metoder för att bestämma funktionsvärden. Grafiska metoder för att lösa ekvationer av typen f(x) = a.
- Begreppet linjär funktion och egenskaper hos linjära funktioner.
- Metoder för att lösa linjära ekvationer.
- Begreppet exponentialfunktion och egenskaper hos exponentialfunktioner. Skillnader och likheter med linjära funktioner.
- Begreppet förändringsfaktor och beräkning av förändringar i flera steg.
Sannolikhet och statistik
- Sannolikheter, sannolikheter i flera steg, träddiagram och komplementhändelser.
- Statistik och statistiska begrepp, exempelvis signifikans, korrelation, kausalitet, urvalsmetoder och felkällor.
Digitala verktyg
- Användning av kalkylprogram för beräkning av ränta och amortering.
- Användning av digitala verktyg för att effektivisera beräkningar och komplettera metoder, till exempel vid ekvationslösning och problemlösning.
Problemlösning och tillämpningsområden
- Problemlösning som omfattar att upptäcka och uttrycka generella samband.
- Problemlösning med särskild utgångspunkt i arbetslivet samt privatekonomi och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.
- Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer. Utvärdering av matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
- Orientering om något ur matematikens historia, till exempel hur ett matematiskt begrepp utvecklats, matematikens roll i något historiskt skeende, en betydande person inom matematiken eller ett historiskt matematiskt problem.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med godtagbar bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med godtagbar bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser enkla problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i enkla uppgifter.
Eleven för delvis underbyggda matematiska resonemang och följer enkla matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett i huvudsak fungerande sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser relativt komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i relativt komplexa uppgifter.
Eleven för relativt väl underbyggda matematiska resonemang och följer relativt avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett till stor del tydligt och korrekt sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med mycket god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med mycket god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i komplexa uppgifter.
Eleven för väl underbyggda matematiska resonemang och följer avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett tydligt och korrekt sätt.
Totalpoäng
0/0Totalpoäng
0/0Gjorda uppgifter
0 av 0-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
| E | C | A | |
|---|---|---|---|
|
Totalt
|
Innehåll
1 Aritmetik Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (18) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 Tal och TalsystemGratis |
|
12:18 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 TallinjenGratis |
|
4:02 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 PrioriteringsreglernaGratis |
|
5:02 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
4 Närmevärden – Avrundning |
|
01:24 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
5 Negativa tal – vad är det? |
|
08:24 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
6 Addition och subtraktion av negativa tal |
|
06:24 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
7 Multiplikation och division av negativa tal |
|
06:07 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
8 Bråktal, täljare och nämnareGratis |
|
5:31 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
9 Addition och subtraktion av bråktal |
|
03:52 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
10 Multiplicera bråk |
|
3:40 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
11 Dividera bråk |
|
03:41 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
12 Bråkräkning – Problemlösning |
|
4:55 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
13 Potenser och Potenslagar |
|
06:29 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
14 Grundpotensform |
|
5:26 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
15 Prefix |
|
3:32 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
16 Kvadratrötter – Roten ur |
|
04:58 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
17 Ma1 Träna på att skriva prov med formelredigeraren |
|
|
| | || | | | | | |||||
|
|
18 Kapiteltest – Aritmetik Ma1a |
|
100 min |
|
| | || | | | | |
- 800+ videolektioner till gymnasiet och högstadiets matte.
- 10 000+ övningsfrågor med fullständiga förklaringar.
- Heltäckande för din kurs. Allt på ett ställe.
- Träning inför nationella prov och högskoleprovet.
Ingen bindningstid. Avsluta när du vill.
Ingen bindningstid. Betala 1 gång.
2 Algebra Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (14) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 Begrepp i AlgebraGratis |
|
7:04 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 Beräkna uttryckets värde |
|
03:09 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 Förenkla algebraiska uttryck |
|
03:38 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
4 Faktorisera algebraiska uttryck |
|
4:35 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
5 Ekvationer – Vad är det?Gratis |
|
3:47 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
6 EkvationslösningGratis |
|
4:57 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
7 Teckna ekvationer |
|
07:39 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
8 Ekvationer med nämnare |
|
4:39 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
9 Ekvationer med parenteser |
|
3:35 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
10 Formler |
|
4:30 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
11 GeoGebra och ekvationslösningGratis |
|
02:25 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
12 Tillämpning – Algebra |
|
05:51 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
13 Träna mer Algebra Ma1 |
|
|
| | || | | | | | |||||
|
|
14 Kapiteltest – Algebra Ma1a |
|
100 min |
|
| | || | | | | |
3 Lån, Amorteringar och Index Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (6) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 Repetition av Procent |
|
|
| | || | | | | | |||||
|
|
2 Förändringsfaktor |
|
5:46 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 Index |
|
5:28 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
4 Amortering och Ränta |
|
9:10 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
5 Beräkningar med kalkylprogram |
|
02:24 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
6 Kapiteltest – Procent Ma1a |
|
100 min |
|
| | || | | | | |
- 800+ videolektioner till gymnasiet och högstadiets matte.
- 10 000+ övningsfrågor med fullständiga förklaringar.
- Heltäckande för din kurs. Allt på ett ställe.
- Träning inför nationella prov och högskoleprovet.
Ingen bindningstid. Avsluta när du vill.
Ingen bindningstid. Betala 1 gång.
4 Funktioner Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (11) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 Punkter, koordinatsystem och koordinataxlar |
|
6:24 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 Vad är funktionerGratis |
|
6:30 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 Tolka och förstå grafer |
|
7:04 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
4 Beteckningen f(x) |
|
5:10 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
5 GeoGebra och FunktionerGratis |
|
06:38 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
6 Proportionalitet |
|
5:38 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
7 Exponentialfunktioner |
|
08:35 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
8 GeoGebra och Grafisk lösningGratis |
|
02:54 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
9 Problemlösning Linjära funktioner |
|
12:48 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
10 Problemlösning funktioner |
|
13:08 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
11 Kapiteltest funktioner Ma1a |
|
80 min |
|
| | || | | | | |
5 Geometri Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (17) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 Vinklar |
|
4:34 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 Sidovinklar och vertikalvinklar |
|
02:58 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 Gradskiva |
|
01:46 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
4 Vinkelsumma i triangeln och fyrhörningen |
|
2:46 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
5 Rätvinkliga, likbenta och liksidiga trianglar |
|
4:40 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
6 Pythagoras Sats |
|
05:43 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
7 Symmetrilinjer |
|
5:52 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
8 Likformighet |
|
04:28 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
9 C-A uppgifter likformiga trianglar |
|
01:20 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
10 AreaGratis |
|
2:34 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
11 Volym |
|
5:04 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
12 Enhetsomvandling av tid, längd, area och volym |
|
04:50 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
13 Skala, längdskalaGratis |
|
3:08 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
14 Areaskala |
|
4:37 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
15 Volymskala |
|
3:25 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
16 Kapiteltest – Geometri Ma1a |
|
80 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
17 Formelblad geometri – Geometriska figurerGratis |
|
|
| | || | | | | |
6 Trigonometri och Vektorer Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (6) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 Sin, cos och tanGratis |
|
5:49 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 Kongruens geometri |
|
02:18 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 Träna mera Trigonometri |
|
7:49 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
4 Vektor och Skalär |
|
7:18 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
5 Vektorlängd |
|
4:15 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
6 Kapiteltest – Trigonometri och Vektorer Ma1a |
|
80 min |
|
| | || | | | | |
7 Sannolikhetslära Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (6) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 Vad är sannolikhetslära? |
|
01:59 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 Sannolikhet |
|
04:58 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 Sannolikheter i flera steg och träddiagram |
|
08:17 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
4 Komplementhändelser |
|
04:26 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
5 Blandade övningar Sannolikhetslära – 1a |
|
|
| | || | | | | | |||||
|
|
6 Kapiteltest – Sannolikhetslära Ma1a |
|
80 min |
|
| | || | | | | |
8 Statistik Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (9) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 Vad är statistik?Gratis |
|
01:21 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 Lägesmått och spridningsmåttGratis |
|
04:01 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 Histogram |
|
03:02 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
4 Urval, urvalsmetoder och stickprov |
|
04:40 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
5 Granska statistik |
|
04:58 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
6 Felkällor och felmarginal |
|
03:51 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
7 Korrelation och Kausalitet |
|
03:23 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
8 Rita diagram i kalkylprogram |
|
04:18 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
9 Kapiteltest – Statistik Ma1a |
|
80 min |
|
| | || | | | | |
9 Sammanfattning begrepp och formler Matematik 1a Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (4) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 Sammanfattning Matematik 1aGratis |
|
14:22 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 Centrala begrepp Ma1 Del 1 |
|
|
| | || | | | | | |||||
|
|
3 Centrala begrepp Ma1 Del 2 |
|
20 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
4 Formelsamling Matematik 1Gratis |
|
|
| | || | | | | |
10 Genomgångar nationella prov Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (7) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 Uppgift 1, 2, 3, 4, 5 – NP Ma1a vt 2012 Delprov I |
|
5:58 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 Uppgift 6, 7, 8, 9, 10 – NP Ma1a vt 2012 Delprov I |
|
7:12 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 Uppgift 11, 12, 13 – NP Ma1a vt 2012 Delprov I |
|
7:48 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
4 Uppgift 14 - NP Ma1a vt 2012 Delprov II |
|
10:26 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
5 Uppgift 15, 16, 17, 18 – NP Ma1a vt 2012 Delprov III |
|
9:04 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
6 Uppgift 19, 20, 21 – NP Ma1a vt 2012 Delprov III |
|
8:13 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
7 Uppgift 22, 23 – NP Ma1a vt 2012 Delprov III |
|
9:13 min |
|
| | || | | | | |
11 Nationellt prov Ma1a VT 2022 Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (3) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 NP Ma1a vt 2022 Delprov B |
|
60 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 NP Ma1a vt 2022 Delprov C |
|
60 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 NP Ma1a vt 2022 Delprov D |
|
120 min |
|
| | || | | | | |
12 Exempelprov Ma1a 2018 Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (3) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 Exempelprov Ma1a 2018 Delprov B |
|
60 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 Exempelprov Ma1a 2018 Delprov C |
|
60 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 Exempelprov Ma1a 2018 Delprov D |
|
120 min |
|
| | || | | | | |
13 Nationellt prov Ma1a HT 2016 Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (3) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 NP Ma1a ht 2016 Delprov B |
|
60 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 NP Ma1a ht 2016 Delprov C |
|
60 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 NP Ma1a ht 2016 Delprov D |
|
120 min |
|
| | || | | | | |
14 Nationellt prov Ma1a VT 2016 Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (3) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 NP Ma1a vt 2016 Delprov B |
|
60 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 NP Ma1a vt 2016 Delprov C |
|
60 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 NP Ma1a vt 2016 Delprov D |
|
120 min |
|
| | || | | | | |
15 Nationellt prov Ma1a HT 2015 Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (3) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 NP Ma1a ht 2015 Delprov B |
|
60 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 NP Ma1a ht 2015 Delprov C |
|
60 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 NP Ma1a ht 2015 Delprov D |
|
120 min |
|
| | || | | | | |
16 Nationellt prov Ma1a VT 2015 Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (3) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 NP Ma1a vt 2015 Delprov B |
|
60 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 NP Ma1a vt 2015 Delprov C |
|
60 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 NP Ma1a vt 2015 Delprov D |
|
120 min |
|
| | || | | | | |
17 Nationellt prov Ma1a HT 2014 Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (3) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 NP Ma1a ht 2014 Delprov B |
|
60 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 NP Ma1a ht 2014 Delprov C |
|
60 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 NP Ma1a ht 2014 Delprov D |
|
120 min |
|
| | || | | | | |
18 Nationellt prov Ma1a VT 2014 Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (3) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 NP Ma1a vt 2014 Delprov B |
|
60 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 NP Ma1a vt 2014 Delprov C |
|
60 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 NP Ma1a vt 2014 Delprov D |
|
120 min |
|
| | || | | | | |
19 Nationellt prov Ma1a HT 2013 Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (3) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 NP Ma1a ht 2013 Delprov B |
|
60 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 NP Ma1a ht 2013 Delprov C |
|
60 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 NP Ma1a ht 2013 Delprov D |
|
60 min |
|
| | || | | | | |
20 Nationellt prov Ma1a VT 2013 Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (3) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 NP Ma1a vt 2013 Delprov B |
|
90 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 NP Ma1a vt 2013 Delprov C |
|
90 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 NP Ma1a vt 2013 Delprov D |
|
120 min |
|
| | || | | | | |
21 Nationellt prov Ma1a HT 2012 Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (3) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 NP Ma1a ht 2012 Delprov B |
|
90 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 NP Ma1a ht 2012 Delprov C |
|
90 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 NP Ma1a ht 2012 Delprov D |
|
120 min |
|
| | || | | | | |
22 Nationellt prov Ma1a VT 2012 Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (3) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 NP Ma1a vt 2012 Delprov I |
|
45 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 NP Ma1a vt 2012 Delprov II |
|
45 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 NP Ma1a vt 2012 Delprov III |
|
120 min |
|
| | || | | | | |
23 Breddning Ma1a (Ingår ej i kursplanen) Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (10) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 Procent, bråkform, decimalform och procentformGratis |
|
4:15 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 Promille och ppm |
|
2:49 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 Procentenheter |
|
2:48 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
4 Index |
|
5:28 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
5 PrimtalGratis |
|
4:58 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
6 Formler |
|
4:30 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
7 Skriva om formler |
|
05:01 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
8 Mönster |
|
04:40 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
9 Decimala talsystemet |
|
3:15 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
10 Det Binära Talsystemet |
|
5:36 min |
|
| | || | | | | |
Prov
Sammanställning prov| Status | Uppgifter | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kommande Ej påbörjat Avslutat Schemalagt Frånvarande Senare | Kommande Påbörjat Klart Låst Orättad Frånvarande Senare |
|
| | || | | | | |
Inga skapade prov
Screening
| Status | Uppgifter | ||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kommande Ej påbörjat Avslutat Schemalagt Frånvarande Senare | Kommande Påbörjat Klart Låst Orättad Frånvarande Senare | | | || | | | | | Öppna Uppföljningskurs |
Ingen screening skapad.
Om Matematik Nivå 1a
I Eddlers kurs till Matematik Nivå 1a är målet att förklara matten så att du förstår och når dina mål. Det gör vi genom ett heltäckande material med lektioner, kapiteltest/övningsprov, övningsgenerator och träning inför nationella prov.
Läs vidare så berättar vi hur detta fungerar och hur du mer effektivt kan nå dina mål med Eddler.
Så fungerar Eddlers lektioner
Till varje lektion hos oss hittar du en video, en fördjupande text samt övningar med fullständiga förklaringar.
I videon får du en tydlig och effektiv förklaring av teorin samt hur denna tillämpas för att lösa problem. Om du vill fördjupa dina kunskaper utifrån detta så kan du fortsätta att se fler exempel och fördjupad teori i texten till lektionen.
Sedan är det viktigt att träna vidare på egen hand och det gör du med våra övningar. Till alla övningar finns det facit och fullständiga förklaringar med många tips. Övningarna rättas både automatiskt samt genom självrättning där du själv avgör om du har löst uppgiften korrekt.
Kapiteltest / Övningsprov
Till alla innehållsområden i Matematik Nivå 1a så finns det kapiteltest. Detta är provliknande test där du kollar av att du har förstått kapitlets alla innehållsområden. Dessa test rättas delvis automatiskt men också av dig själv utifrån tydliga bedömningsanvisningar för varje poäng. På detta sätt kan du få insikt i vad läraren tittar särskilt på vid bedömning av dina prov.
Övningsgeneratorn
I övningsgeneratorn kan du filtrera på vad du behöver repetera samt söka på specifika uppgiftstyper, områden och betygsnivåer.
Nationella Prov
När du har läst hela kursen erbjuder Eddler dig även träning inför nationella provet eller slutprov. Det gör vi genom videogenomgångar av gamla nationella prov och digitala nationella prov som du löser på egen hand. Till alla provuppgifter finns det fullständiga förklaringar med många bra tips.
Min sida
När du behöver en överblick av ditt arbete så går du till ”min sida” och kan där se vad du gjort och vad du har kvar att göra.
Till vem riktar sig kursen?
Den här kursen passar dig som läser gymnasiekursen Matematik Nivå 1a. Den fungerar bra både för gymnasiestudenter och vuxenstudenter (Komvux/Distans). Den kan också användas som stöd för föräldrar/mentorer som vill hjälpa elever att förstå och klara sin matematikkurs.
Behöver du en bok som komplement?
Eddler är ett fullständigt läromedel som inte behöver kompletteras med en bok. Den täcker hela det centrala innehållet. Du väljer själv om du vill bredda underlaget som du tränar på med en bok.
Författare
- Simon Rybrand – Leg. gymnasielärare i matematik, video, texter, övningar
- Anna Karp – Leg. gymnasielärare i matematik, texter, övningar och kapiteltest
- Hanna Lundqvist – Leg. gymnasielärare i matematik, Kapiteltest
- Sara Petrén Olauson – Leg. gymnasielärare i matematik och fysik, Kapiteltest
Läs mer om oss
Det centrala innehållet samt Betygskriterier i Matematik Nivå 1a
Innehållet nedan är samma som är publicerat hos https://www.skolverket.se
Program- eller yrkesspecifikt innehåll
- Matematiska begrepp som är relevanta för arbetslivet, till exempel proportionalitet, skala, likformighet, vinklar, Pythagoras sats, procent och andelar, indexmått, vinstmarginal, jämvikt, felmarginaler, symmetrier, vektorer, trigonometriska funktioner och barns lärande inom matematik.
- Beräkningsmetoder som är relevanta för arbetslivet, till exempel uppskattningar, beräkningar på störningar eller mätfel, spill- och svinnberäkningar, överslagsräkning, avrundning, användning av kalkylprogram och metoder för kontrollberäkning.
- Hantering av formler som är relevanta för arbetslivet.
- Mätning och hantering av storheter och enheter som är relevanta för arbetslivet, till exempel enhetsbyten, mätning av vinklar, avrundningsprinciper, tidsuppskattningar, beräkning av förbrukningsmaterial, kostnadsberäkningar, säkerhetsmarginaler, hantering av mätverktyg och hantering av mätosäkerheter.
- Hjälpmedel och verktyg som är relevanta för att hantera matematik inom arbetslivet, till exempel formulär, mallar, tumregler, föreskrifter, manualer, referensverk och handböcker.
Aritmetik, algebra och funktioner
- Hantering av formler och algebraiska uttryck, däribland faktorisering och multiplicering av uttryck.
- Begreppet funktion. Representationer av funktioner i form av ord, funktionsuttryck, tabeller och grafer. Digitala metoder för att skapa funktionsgrafer.
- Metoder för att bestämma funktionsvärden. Grafiska metoder för att lösa ekvationer av typen f(x) = a.
- Begreppet linjär funktion och egenskaper hos linjära funktioner.
- Metoder för att lösa linjära ekvationer.
- Begreppet exponentialfunktion och egenskaper hos exponentialfunktioner. Skillnader och likheter med linjära funktioner.
- Begreppet förändringsfaktor och beräkning av förändringar i flera steg.
Sannolikhet och statistik
- Sannolikheter, sannolikheter i flera steg, träddiagram och komplementhändelser.
- Statistik och statistiska begrepp, exempelvis signifikans, korrelation, kausalitet, urvalsmetoder och felkällor.
Digitala verktyg
- Användning av kalkylprogram för beräkning av ränta och amortering.
- Användning av digitala verktyg för att effektivisera beräkningar och komplettera metoder, till exempel vid ekvationslösning och problemlösning.
Problemlösning och tillämpningsområden
- Problemlösning som omfattar att upptäcka och uttrycka generella samband.
- Problemlösning med särskild utgångspunkt i arbetslivet samt privatekonomi och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.
- Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer. Utvärdering av matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
- Orientering om något ur matematikens historia, till exempel hur ett matematiskt begrepp utvecklats, matematikens roll i något historiskt skeende, en betydande person inom matematiken eller ett historiskt matematiskt problem.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med godtagbar bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med godtagbar bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser enkla problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i enkla uppgifter.
Eleven för delvis underbyggda matematiska resonemang och följer enkla matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett i huvudsak fungerande sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser relativt komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i relativt komplexa uppgifter.
Eleven för relativt väl underbyggda matematiska resonemang och följer relativt avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett till stor del tydligt och korrekt sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med mycket god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med mycket god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i komplexa uppgifter.
Eleven för väl underbyggda matematiska resonemang och följer avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett tydligt och korrekt sätt.
I Eddlers kurs till Matematik Nivå 1a är målet att förklara matten så att du förstår och når dina mål. Det gör vi genom ett heltäckande material med lektioner, kapiteltest/övningsprov, övningsgenerator och träning inför nationella prov.
Läs vidare så berättar vi hur detta fungerar och hur du mer effektivt kan nå dina mål med Eddler.
Så fungerar Eddlers lektioner
Till varje lektion hos oss hittar du en video, en fördjupande text samt övningar med fullständiga förklaringar.
I videon får du en tydlig och effektiv förklaring av teorin samt hur denna tillämpas för att lösa problem. Om du vill fördjupa dina kunskaper utifrån detta så kan du fortsätta att se fler exempel och fördjupad teori i texten till lektionen.
Sedan är det viktigt att träna vidare på egen hand och det gör du med våra övningar. Till alla övningar finns det facit och fullständiga förklaringar med många tips. Övningarna rättas både automatiskt samt genom självrättning där du själv avgör om du har löst uppgiften korrekt.
Kapiteltest / Övningsprov
Till alla innehållsområden i Matematik Nivå 1a så finns det kapiteltest. Detta är provliknande test där du kollar av att du har förstått kapitlets alla innehållsområden. Dessa test rättas delvis automatiskt men också av dig själv utifrån tydliga bedömningsanvisningar för varje poäng. På detta sätt kan du få insikt i vad läraren tittar särskilt på vid bedömning av dina prov.
Övningsgeneratorn
I övningsgeneratorn kan du filtrera på vad du behöver repetera samt söka på specifika uppgiftstyper, områden och betygsnivåer.
Nationella Prov
När du har läst hela kursen erbjuder Eddler dig även träning inför nationella provet eller slutprov. Det gör vi genom videogenomgångar av gamla nationella prov och digitala nationella prov som du löser på egen hand. Till alla provuppgifter finns det fullständiga förklaringar med många bra tips.
Min sida
När du behöver en överblick av ditt arbete så går du till ”min sida” och kan där se vad du gjort och vad du har kvar att göra.
Till vem riktar sig kursen?
Den här kursen passar dig som läser gymnasiekursen Matematik Nivå 1a. Den fungerar bra både för gymnasiestudenter och vuxenstudenter (Komvux/Distans). Den kan också användas som stöd för föräldrar/mentorer som vill hjälpa elever att förstå och klara sin matematikkurs.
Behöver du en bok som komplement?
Eddler är ett fullständigt läromedel som inte behöver kompletteras med en bok. Den täcker hela det centrala innehållet. Du väljer själv om du vill bredda underlaget som du tränar på med en bok.
Författare
- Simon Rybrand – Leg. gymnasielärare i matematik, video, texter, övningar
- Anna Karp – Leg. gymnasielärare i matematik, texter, övningar och kapiteltest
- Hanna Lundqvist – Leg. gymnasielärare i matematik, Kapiteltest
- Sara Petrén Olauson – Leg. gymnasielärare i matematik och fysik, Kapiteltest
Läs mer om oss
Det centrala innehållet samt Betygskriterier i Matematik Nivå 1a
Innehållet nedan är samma som är publicerat hos https://www.skolverket.se
Program- eller yrkesspecifikt innehåll
- Matematiska begrepp som är relevanta för arbetslivet, till exempel proportionalitet, skala, likformighet, vinklar, Pythagoras sats, procent och andelar, indexmått, vinstmarginal, jämvikt, felmarginaler, symmetrier, vektorer, trigonometriska funktioner och barns lärande inom matematik.
- Beräkningsmetoder som är relevanta för arbetslivet, till exempel uppskattningar, beräkningar på störningar eller mätfel, spill- och svinnberäkningar, överslagsräkning, avrundning, användning av kalkylprogram och metoder för kontrollberäkning.
- Hantering av formler som är relevanta för arbetslivet.
- Mätning och hantering av storheter och enheter som är relevanta för arbetslivet, till exempel enhetsbyten, mätning av vinklar, avrundningsprinciper, tidsuppskattningar, beräkning av förbrukningsmaterial, kostnadsberäkningar, säkerhetsmarginaler, hantering av mätverktyg och hantering av mätosäkerheter.
- Hjälpmedel och verktyg som är relevanta för att hantera matematik inom arbetslivet, till exempel formulär, mallar, tumregler, föreskrifter, manualer, referensverk och handböcker.
Aritmetik, algebra och funktioner
- Hantering av formler och algebraiska uttryck, däribland faktorisering och multiplicering av uttryck.
- Begreppet funktion. Representationer av funktioner i form av ord, funktionsuttryck, tabeller och grafer. Digitala metoder för att skapa funktionsgrafer.
- Metoder för att bestämma funktionsvärden. Grafiska metoder för att lösa ekvationer av typen f(x) = a.
- Begreppet linjär funktion och egenskaper hos linjära funktioner.
- Metoder för att lösa linjära ekvationer.
- Begreppet exponentialfunktion och egenskaper hos exponentialfunktioner. Skillnader och likheter med linjära funktioner.
- Begreppet förändringsfaktor och beräkning av förändringar i flera steg.
Sannolikhet och statistik
- Sannolikheter, sannolikheter i flera steg, träddiagram och komplementhändelser.
- Statistik och statistiska begrepp, exempelvis signifikans, korrelation, kausalitet, urvalsmetoder och felkällor.
Digitala verktyg
- Användning av kalkylprogram för beräkning av ränta och amortering.
- Användning av digitala verktyg för att effektivisera beräkningar och komplettera metoder, till exempel vid ekvationslösning och problemlösning.
Problemlösning och tillämpningsområden
- Problemlösning som omfattar att upptäcka och uttrycka generella samband.
- Problemlösning med särskild utgångspunkt i arbetslivet samt privatekonomi och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.
- Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer. Utvärdering av matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
- Orientering om något ur matematikens historia, till exempel hur ett matematiskt begrepp utvecklats, matematikens roll i något historiskt skeende, en betydande person inom matematiken eller ett historiskt matematiskt problem.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med godtagbar bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med godtagbar bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser enkla problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i enkla uppgifter.
Eleven för delvis underbyggda matematiska resonemang och följer enkla matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett i huvudsak fungerande sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser relativt komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i relativt komplexa uppgifter.
Eleven för relativt väl underbyggda matematiska resonemang och följer relativt avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett till stor del tydligt och korrekt sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med mycket god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med mycket god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i komplexa uppgifter.
Eleven för väl underbyggda matematiska resonemang och följer avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett tydligt och korrekt sätt.
Radera resultat
Radera ALLA dina resultat för kursen .
Tänk på att radering av resultat påverkar andra kurser med gemensamma lektioner.
Detta går inte att ångra!
Få tillgång till allt för
endast 99 kr/mån
Över 800 lektioner. Ingen bindningstid. Avsluta när du vill.
KÖP PREMIUM KÖP PREMIUM PROVA GRATIS I 14 DAGAR
Så här funkar Eddler Premium
- 800+ videolektioner till gymnasiet och högstadiets matte.
- 10000+ övningsfrågor med fullständiga förklaringar.
- Heltäckande för din kursplan. Allt på ett ställe.
- Träning inför nationella prov och högskoleprovet.
Emil C
Studerande
"Ni hjälpte mig in på min drömutbildning. Handelshögskolan i Stockholm. Kunde inte vara mer tacksam för er tjänst!"
Eddler
POPULÄRA KURSER
FÖRETAGSINFO
-
Eddler AB
info@eddler.se
Org.nr: 559029-8195
Kungsladugårdsgatan 86
414 76 Göteborg