Här kan du som läser Matematik Nivå 1c få hjälp genom att använda vårt digitala läromedel som följer den reviderade kursplanen GY25. Läs fördjupande texter, se korta videos och gör övningar på Aritmetik, algebra, funktioner, trigonometri, vektorer, sannolikhet, statistik och träning inför nationella prov.
I Eddlers kurs till Matematik Nivå 1c är målet att förklara matten så att du förstår och når dina mål. Det gör vi genom ett heltäckande material med lektioner, kapiteltest/övningsprov, övningsgenerator och träning inför nationella prov.
Läs vidare så berättar vi hur detta fungerar och hur du mer effektivt kan nå dina mål med Eddler.
Så fungerar Eddlers lektioner
Till varje lektion hos oss hittar du en video, en fördjupande text samt övningar med fullständiga förklaringar.
I videon får du en tydlig och effektiv förklaring av teorin samt hur denna tillämpas för att lösa problem. Om du vill fördjupa dina kunskaper utifrån detta så kan du fortsätta att se fler exempel och fördjupad teori i texten till lektionen.
Sedan är det viktigt att träna vidare på egen hand och det gör du med våra övningar. Till alla övningar finns det facit och fullständiga förklaringar med många tips. Övningarna rättas både automatiskt samt genom självrättning där du själv avgör om du har löst uppgiften korrekt.
Kapiteltest / Övningsprov
Till alla innehållsområden i Matematik Nivå 1c så finns det kapiteltest. Detta är provliknande test där du kollar av att du har förstått kapitlets alla innehållsområden. Dessa test rättas delvis automatiskt men också av dig själv utifrån tydliga bedömningsanvisningar för varje poäng. På detta sätt kan du få insikt i vad läraren tittar särskilt på vid bedömning av dina prov.
Övningsgeneratorn
I övningsgeneratorn kan du filtrera på vad du behöver repetera samt söka på specifika uppgiftstyper, områden och betygsnivåer.
Nationella Prov
När du har läst hela kursen erbjuder Eddler dig även träning inför nationella provet eller slutprov. Det gör vi genom videogenomgångar av gamla nationella prov och digitala nationella prov som du löser på egen hand. Till alla provuppgifter finns det fullständiga förklaringar med många bra tips.
Min sida
När du behöver en överblick av ditt arbete så går du till ”min sida” och kan där se vad du gjort och vad du har kvar att göra.
Till vem riktar sig kursen?
Den här kursen passar dig som läser gymnasiekursen Matematik Nivå 1c. Den fungerar bra både för gymnasiestudenter och vuxenstudenter (Komvux/Distans). Den kan också användas som stöd för föräldrar/mentorer som vill hjälpa elever att förstå och klara sin matematikkurs.
Behöver du en bok som komplement?
Eddler är ett fullständigt läromedel som inte behöver kompletteras med en bok. Den täcker hela det centrala innehållet. Du väljer själv om du vill bredda underlaget som du tränar på med en bok.
Författare
- Simon Rybrand – Leg. gymnasielärare i matematik, video, texter, övningar
- Anna Karp – Leg. gymnasielärare i matematik, texter, övningar och kapiteltest
- Hanna Lundqvist – Leg. gymnasielärare i matematik, Kapiteltest
- Sara Petrén Olauson – Leg. gymnasielärare i matematik och fysik, Kapiteltest
Läs mer om oss
Det centrala innehållet samt Betygskriterier i Matematik Nivå 1c
Innehållet nedan är samma som är publicerat hos https://www.skolverket.se
Undervisningen i ämnet matematik på nivå 1c ska behandla följande centrala innehåll:
Aritmetik, algebra och funktioner
- Hantering av formler och algebraiska uttryck, däribland faktorisering och multiplicering av uttryck.
- Begreppen funktion, definitionsmängd och värdemängd. Representationer av funktioner i form av ord, funktionsuttryck, tabeller och grafer. Digitala metoder för att skapa funktionsgrafer.
- Metoder för att bestämma funktionsvärden. Digitala och grafiska metoder för att lösa ekvationer av typen f(x) = a.
- Begreppet linjär funktion och egenskaper hos linjära funktioner. Räta linjens ekvation. Metoder för att bestämma linjära funktioner.
- Metoder för att lösa linjära ekvationer.
- Begreppen intervall och linjär olikhet. Metoder för att lösa linjära olikheter.
- Begreppet exponentialfunktion och egenskaper hos exponentialfunktioner. Skillnader och likheter med linjära funktioner.
- Motivering och hantering av räkneregler för potenser. Metoder för att lösa potensekvationer.
- Begreppet potensfunktion.
- Begreppet förändringsfaktor och beräkning av förändringar i flera steg.
Trigonometri och vektorer
- Begreppen sinus, cosinus och tangens. Begreppet invers funktion i samband med arcusfunktioner. Metoder för att beräkna sträckor och vinklar i koordinatsystem och i rätvinkliga trianglar.
- Begreppet vektor. Representationer av vektorer i koordinatsystem och skrivna i koordinatform. Metoder för beräkningar med vektorer, däribland addition, subtraktion, beräkning av absolutbelopp och multiplikation med skalär.
Sannolikhet och statistik
- Begreppen oberoende och beroende händelse samt komplementhändelse. Metoder för att beräkna sannolikheter i flera steg. Tillämpningar inom spel samt risk- och säkerhetsbedömningar.
- Exempel på hur några statistiska begrepp används i samhälle och inom vetenskap, däribland signifikans, korrelation, kausalitet, urvalsmetoder och felkällor.
Digitala verktyg
- Användning av kalkylprogram för beräkning av ränta och amortering.
- Användning av digitala verktyg för att effektivisera beräkningar och komplettera metoder, till exempel vid ekvationslösning och problemlösning.
- Exempel på hur programmering kan användas som verktyg vid problemlösning, databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder.
Problemlösning och tillämpningsområden
- Problemlösning som omfattar att upptäcka och uttrycka generella samband.
- Problemlösning med särskild utgångspunkt i utbildningens karaktär, privatekonomi och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.
- Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer. Utvärdering av matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
- Orientering om något ur matematikens historia, till exempel hur ett matematiskt begrepp utvecklats, matematikens roll i något historiskt skeende, en betydande person inom matematiken eller ett historiskt matematiskt problem.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med godtagbar bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med godtagbar bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser enkla problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i enkla uppgifter.
Eleven för delvis underbyggda matematiska resonemang och följer enkla matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett i huvudsak fungerande sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser relativt komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i relativt komplexa uppgifter.
Eleven för relativt väl underbyggda matematiska resonemang och följer relativt avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett till stor del tydligt och korrekt sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med mycket god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med mycket god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i komplexa uppgifter.
Eleven för väl underbyggda matematiska resonemang och följer avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett tydligt och korrekt sätt.
Innehåll
1 Förberedande Aritmetik Övningsgeneratorn
Lektioner (19) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Tal och TalsystemGratis | 12:18 min | |||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
2 TallinjenGratis | 4:02 min | ||||||| | ||
3 PrioriteringsreglernaGratis | 5:02 min | ||||||||||||||||||||||| | ||
4 Närmevärden – Avrundning | 01:24 min | ||||||||||||||||| | ||
5 Negativa tal – vad är det? | 6:02 min | |||||||||||||||||||| | ||
6 Negativa tal – Räkna med dem | 4:39 min | ||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
7 Bråktal, täljare och nämnareGratis | 5:31 min | |||||||||||||||| | ||
8 Addition och subtraktion av bråktal | 03:52 min | ||||||||||||||||||||||| | ||
9 Multiplicera bråk | 3:40 min | ||||||||| | ||
10 Dividera bråk | 03:41 min | ||||||||||||||| | ||
11 Bråkräkning – Problemlösning | 4:55 min | ||||||||||||||||||||||||||| | ||
12 Potenser och Potenslagar | 06:29 min | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
13 Grundpotensform | 5:26 min | |||||||||||||||||||||||| | ||
14 Prefix | 3:32 min | |||||||||||||||| | ||
15 Kvadratrötter – Roten ur | 04:58 min | |||||||||||||| | ||
16 Potenser med rationella exponenter | 6:45 min | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
17 Ma1 Träna på att skriva prov med formelredigeraren | |||| | |||
18 Kapiteltest – Aritmetik Ma1c | |||||||||||||||||||||||||||||||||||| | |||
19 Jämnt eller udda tal – Programmeringsövning |
- 800+ videolektioner till gymnasiet och högstadiets matte.
- 10 000+ övningsfrågor med fullständiga förklaringar.
- Heltäckande för din kurs. Allt på ett ställe.
- Träning inför nationella prov och högskoleprovet.
Ingen bindningstid. Avsluta när du vill.
2 Algebra Övningsgeneratorn
Lektioner (19) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Begrepp i AlgebraGratis | 7:04 min | |||||||||||| | ||
2 Beräkna uttryckets värde | 03:09 min | |||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
3 Förenkla algebraiska uttryck | 03:38 min | ||||||||||||||||||||||||||| | ||
4 Faktorisera algebraiska uttryck | 4:35 min | ||||||||||||||||||||||||||||| | ||
5 Ekvationer – Vad är det?Gratis | 3:47 min | ||||||||||||| | ||
6 EkvationslösningGratis | 4:57 min | ||||||||||||||||||| | ||
7 Teckna ekvationer | 07:39 min | ||||||||||||| | ||
8 Ekvationer med nämnare | 4:39 min | ||||||||||||||||||||||||||||| | ||
9 Ekvationer med parenteser | 3:35 min | ||||||||||||||||| | ||
10 Formler | 4:30 min | ||||||||||||||||||||||||||| | ||
11 Skriva om formler | 05:01 min | ||||||||||||||||||||| | ||
12 Mönster | 04:40 min | |||||||||||| | ||
13 Linjära olikheter | 05:01 min | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
14 Potensekvationer | 05:03 min | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
15 GeoGebra och ekvationslösningGratis | 02:25 min | ||||||||||||||||| | ||
16 Tillämpning – Algebra | 05:51 min | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
17 Träna mer Algebra Ma1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | |||
18 Kapiteltest – Algebra Ma1c | ||||||||||||||||||||||||||||| | |||
19 Stämmer ekvationens lösning – Programmeringsövning |
3 Repetition Procent Övningsgeneratorn
Lektioner (5) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Repetition av Procent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | |||
2 Förändringsfaktor | 5:46 min | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
3 Amortering och Ränta | 9:10 min | |||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
4 Beräkningar med kalkylprogram | 02:24 min | ||||||||||||||||||||||||| | ||
5 Kapiteltest – Procent Ma1c | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
- 800+ videolektioner till gymnasiet och högstadiets matte.
- 10 000+ övningsfrågor med fullständiga förklaringar.
- Heltäckande för din kurs. Allt på ett ställe.
- Träning inför nationella prov och högskoleprovet.
Ingen bindningstid. Avsluta när du vill.
4 Funktioner Övningsgeneratorn
Lektioner (17) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Punkter, koordinatsystem och koordinataxlar | 6:24 min | |||||||||||||||||||||||||| | ||
2 Vad är funktionerGratis | 6:30 min | ||||||||||||||||||| | ||
3 Tolka och förstå grafer | 7:04 min | |||||||| | ||
4 Beteckningen f(x) | 5:10 min | ||||||||||||||||||||||||||||| | ||
5 GeoGebra och FunktionerGratis | 06:38 min | |||||||||||||||||| | ||
6 Definitionsmängd och Värdemängd | 7:10 min | ||||||||||||||||||||||| | ||
7 Proportionalitet | 5:38 min | |||||||||||| | ||
8 Räta linjens ekvationGratis | 9:28 min | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
9 GeoGebra och Räta linjens ekvation -utredande uppgiftGratis | |||||||||||||||||||||| | |||
10 Parallella och Vinkelräta linjer | 5:19 min | |||||||||||||| | ||
11 Exponentialfunktioner | 08:35 min | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
12 GeoGebra och Grafisk lösningGratis | 02:54 min | ||||||||||||||| | ||
13 Potensfunktioner | 04:33 min | |||||||||||||||||||||| | ||
14 Problemlösning Linjära funktioner | 12:48 min | ||||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
15 Problemlösning funktioner | 13:08 min | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
16 Kapiteltest – Funktioner Ma1c | ||||||||||||||||||||||||||||||||||| | |||
17 Skriva ut en värdetabell – Programmeringsövning |
5 Trigonometri och Vektorer Övningsgeneratorn
Lektioner (9) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Sin, cos och tanGratis | 5:49 min | ||||||||||||||||||||||||| | ||
2 Enkla Trigonometriska ekvationer | 5:28 min | ||||||||||||||| | ||
3 Träna mera Trigonometri | 7:49 min | ||||||||||||||||||| | ||
4 Vektor och Skalär | 7:18 min | ||||||||||||| | ||
5 Vektorlängd | 4:15 min | ||||||||||| | ||
6 Vektoraddition | 5:09 min | ||||||||||| | ||
7 Vektorsubtraktion | 5:30 min | |||||||| | ||
8 Komposanter | 6:36 min | ||||||||||||| | ||
9 Kapiteltest – Trigonometri och Vektorer Ma1c | ||||||||||||||||| |
6 Sannolikhetslära Övningsgeneratorn
Lektioner (6) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Vad är sannolikhetslära? | 01:59 min | ||| | ||
2 Sannolikhet | 04:58 min | |||||||||||||||||||||||||||| | ||
3 Sannolikheter i flera steg och träddiagram | 08:17 min | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
4 Komplementhändelser | 04:26 min | |||||||||||||||||||| | ||
5 Kapiteltest – Sannolikhetslära Ma1c | ||||||||||||||||||||||||| | |||
6 Simulera tärningskast – Programmeringsövning |
7 Statistik Övningsgeneratorn
Lektioner (9) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Vad är statistik?Gratis | 01:21 min | |||
2 Lägesmått och spridningsmåttGratis | 04:01 min | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
3 Histogram | 03:02 min | ||||||||||| | ||
4 Urval, urvalsmetoder och stickprov | 04:40 min | |||||||||||||||||| | ||
5 Granska statistik | 04:58 min | ||||||||||||||| | ||
6 Felkällor och felmarginal | 03:51 min | ||||||||||||||||||| | ||
7 Korrelation och Kausalitet | 03:23 min | ||||||||||||||||||||| | ||
8 Rita diagram i kalkylprogram | 04:18 min | |||||||| | ||
9 Kapiteltest – Statistik Ma1c | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
8 Sammanfattning begrepp och formler Matematik 1 Övningsgeneratorn
Lektioner (4) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Sammanfattning Matematik 1cGratis | 22:00 min | |||
2 Formelsamling Matematik 1Gratis | ||||
3 Centrala begrepp Ma1 Del 1 | |||||||||||| | |||
4 Centrala begrepp Ma1 Del 2 | |||||||||| |
9 Genomgångar nationella prov Övningsgeneratorn
Lektioner (7) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Uppgift 1, 2, 3, 4 - NP Ma1c vt 2012 Delprov I | 5:39 min | ||||| | ||
2 Uppgift 5, 6, 7, 8 - NP Ma1c vt 2012 Delprov I | 7:06 min | ||| | ||
3 Uppgift 9, 10, 11, 12 - NP Ma1c vt 2012 Delprov I | 12:23 min | ||||||| | ||
4 Uppgift 14 - NP Ma1c vt 2012 Delprov II | 10:26 min | ||| | ||
5 Uppgift 15, 16,17,18 - NP Ma1c vt 2012 Delprov III | 9:36 min | ||||| | ||
6 Uppgift 19, 20, 21 - NP Ma1c vt 2012 Delprov III | 8:20 min | |||| | ||
7 Uppgift 22, 23 - NP Ma1c vt 2012 Delprov III | 10:58 min | ||| |
10 Nationellt prov Ma1c VT 2022 Övningsgeneratorn
Lektioner (3) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 NP Ma1c vt 2022 Delprov B | ||||||||||||||||||| | |||
2 NP Ma1c vt 2022 Delprov C | |||||||||||||||||| | |||
3 NP Ma1c vt 2022 Delprov D | ||||||||||||||||||||||||||||||| |
11 Exempelprov Ma1c 2018 Övningsgeneratorn
Lektioner (3) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Exempelprov Ma1c 2018 Delprov B | |||||||||||||||||||||||||| | |||
2 Exempelprov Ma1c 2018 Delprov C | |||||||||||| | |||
3 Exempelprov Ma1c 2018 Delprov D | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
12 Nationellt prov Ma1c HT 2016 Övningsgeneratorn
Lektioner (3) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 NP Ma1c ht 2016 Delprov B | ||||||||||||||||||||||| | |||
2 NP Ma1c ht 2016 Delprov C | ||||||||||| | |||
3 NP Ma1c ht 2016 Delprov D | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
13 Nationellt prov Ma1c HT 2015 Övningsgeneratorn
Lektioner (3) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 NP Ma1c ht 2015 Delprov B | ||||||||||||||||||||||||||||| | |||
2 NP Ma1c ht 2015 Delprov C | |||||||| | |||
3 NP Ma1c ht 2015 Delprov D | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
14 Nationellt prov Ma1c VT 2015 Övningsgeneratorn
Lektioner (3) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 NP Ma1c vt 2015 DEL B | ||||||||||||||||||||||||| | |||
2 NP Ma1c vt 2015 DEL C | ||||||||||||| | |||
3 NP Ma1c vt 2015 DEL D | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
15 Nationellt prov Ma1c HT 2014 Övningsgeneratorn
Lektioner (3) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 NP Ma1c ht 2014 Delprov B | ||||||||||||||||||||||||||| | |||
2 NP Ma1c ht 2014 Delprov C | ||||||||||||| | |||
3 NP Ma1c ht 2014 Delprov D | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
16 Nationellt prov Ma1c VT 2014 Övningsgeneratorn
Lektioner (3) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 NP Ma1c vt 2014 Delprov B | ||||||||||||||||||||||||| | |||
2 NP Ma1c vt 2014 Delprov C | |||||||||| | |||
3 NP Ma1c vt 2014 Delprov D | |||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
17 Nationellt prov Ma1c HT 2013 Övningsgeneratorn
Lektioner (3) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 NP Ma1c ht 2013 Delprov B | |||||||||||||||||||||||||| | |||
2 NP Ma1c ht 2013 Delprov C | |||||||||||| | |||
3 NP Ma1c ht 2013 Delprov D | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
18 Nationellt prov Ma1c VT 2013 Övningsgeneratorn
Lektioner (3) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 NP Ma1c vt 2013 Delprov B | |||||||||||||||||||||||| | |||
2 NP Ma1c vt 2013 Delprov C | ||||||||||| | |||
3 NP Ma1c vt 2013 Delprov D | ||||||||||||||||||||||||||||||||| |
19 Nationellt prov Ma1c HT 2012 Övningsgeneratorn
Lektioner (3) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 NP Ma1c ht 2012 Delprov B | ||||||||||||||||||||||||||| | |||
2 NP Ma1c ht 2012 Delprov C | |||||||||||| | |||
3 NP Ma1c ht 2012 Delprov D | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
20 Nationellt prov Ma1c VT 2012 Övningsgeneratorn
Lektioner (3) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 NP Ma1c vt 2012 Delprov I | |||||||||||||||||||||| | |||
2 NP Ma1c vt 2012 Delprov II | ||||||||||| | |||
3 NP Ma1c vt 2012 Delprov III | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
21 Breddning Ma 1c (ingår ej i kursplan) Övningsgeneratorn
Lektioner (9) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 PrimtalGratis | 4:58 min | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
2 Är det ett primtal – Programmeringsövning | ||||
3 Decimala talsystemet | 3:15 min | |||||||| | ||
4 Det Binära Talsystemet | 5:36 min | |||||||||||||| | ||
5 Talsystem på olika baser | 5:19 min | |||||||||||||||| | ||
6 Promille och ppm | 2:49 min | ||||||||||||||||||||| | ||
7 Procentenheter | 2:48 min | |||||||||||||||||| | ||
8 Index | 5:28 min | ||||||||||||||||||||||| | ||
9 Pythagoras Sats | 05:43 min | |||||||||||||| |
Om Matematik Nivå 1c
I Eddlers kurs till Matematik Nivå 1c är målet att förklara matten så att du förstår och når dina mål. Det gör vi genom ett heltäckande material med lektioner, kapiteltest/övningsprov, övningsgenerator och träning inför nationella prov.
Läs vidare så berättar vi hur detta fungerar och hur du mer effektivt kan nå dina mål med Eddler.
Så fungerar Eddlers lektioner
Till varje lektion hos oss hittar du en video, en fördjupande text samt övningar med fullständiga förklaringar.
I videon får du en tydlig och effektiv förklaring av teorin samt hur denna tillämpas för att lösa problem. Om du vill fördjupa dina kunskaper utifrån detta så kan du fortsätta att se fler exempel och fördjupad teori i texten till lektionen.
Sedan är det viktigt att träna vidare på egen hand och det gör du med våra övningar. Till alla övningar finns det facit och fullständiga förklaringar med många tips. Övningarna rättas både automatiskt samt genom självrättning där du själv avgör om du har löst uppgiften korrekt.
Kapiteltest / Övningsprov
Till alla innehållsområden i Matematik Nivå 1c så finns det kapiteltest. Detta är provliknande test där du kollar av att du har förstått kapitlets alla innehållsområden. Dessa test rättas delvis automatiskt men också av dig själv utifrån tydliga bedömningsanvisningar för varje poäng. På detta sätt kan du få insikt i vad läraren tittar särskilt på vid bedömning av dina prov.
Övningsgeneratorn
I övningsgeneratorn kan du filtrera på vad du behöver repetera samt söka på specifika uppgiftstyper, områden och betygsnivåer.
Nationella Prov
När du har läst hela kursen erbjuder Eddler dig även träning inför nationella provet eller slutprov. Det gör vi genom videogenomgångar av gamla nationella prov och digitala nationella prov som du löser på egen hand. Till alla provuppgifter finns det fullständiga förklaringar med många bra tips.
Min sida
När du behöver en överblick av ditt arbete så går du till ”min sida” och kan där se vad du gjort och vad du har kvar att göra.
Till vem riktar sig kursen?
Den här kursen passar dig som läser gymnasiekursen Matematik Nivå 1c. Den fungerar bra både för gymnasiestudenter och vuxenstudenter (Komvux/Distans). Den kan också användas som stöd för föräldrar/mentorer som vill hjälpa elever att förstå och klara sin matematikkurs.
Behöver du en bok som komplement?
Eddler är ett fullständigt läromedel som inte behöver kompletteras med en bok. Den täcker hela det centrala innehållet. Du väljer själv om du vill bredda underlaget som du tränar på med en bok.
Författare
- Simon Rybrand – Leg. gymnasielärare i matematik, video, texter, övningar
- Anna Karp – Leg. gymnasielärare i matematik, texter, övningar och kapiteltest
- Hanna Lundqvist – Leg. gymnasielärare i matematik, Kapiteltest
- Sara Petrén Olauson – Leg. gymnasielärare i matematik och fysik, Kapiteltest
Läs mer om oss
Det centrala innehållet samt Betygskriterier i Matematik Nivå 1c
Innehållet nedan är samma som är publicerat hos https://www.skolverket.se
Undervisningen i ämnet matematik på nivå 1c ska behandla följande centrala innehåll:
Aritmetik, algebra och funktioner
- Hantering av formler och algebraiska uttryck, däribland faktorisering och multiplicering av uttryck.
- Begreppen funktion, definitionsmängd och värdemängd. Representationer av funktioner i form av ord, funktionsuttryck, tabeller och grafer. Digitala metoder för att skapa funktionsgrafer.
- Metoder för att bestämma funktionsvärden. Digitala och grafiska metoder för att lösa ekvationer av typen f(x) = a.
- Begreppet linjär funktion och egenskaper hos linjära funktioner. Räta linjens ekvation. Metoder för att bestämma linjära funktioner.
- Metoder för att lösa linjära ekvationer.
- Begreppen intervall och linjär olikhet. Metoder för att lösa linjära olikheter.
- Begreppet exponentialfunktion och egenskaper hos exponentialfunktioner. Skillnader och likheter med linjära funktioner.
- Motivering och hantering av räkneregler för potenser. Metoder för att lösa potensekvationer.
- Begreppet potensfunktion.
- Begreppet förändringsfaktor och beräkning av förändringar i flera steg.
Trigonometri och vektorer
- Begreppen sinus, cosinus och tangens. Begreppet invers funktion i samband med arcusfunktioner. Metoder för att beräkna sträckor och vinklar i koordinatsystem och i rätvinkliga trianglar.
- Begreppet vektor. Representationer av vektorer i koordinatsystem och skrivna i koordinatform. Metoder för beräkningar med vektorer, däribland addition, subtraktion, beräkning av absolutbelopp och multiplikation med skalär.
Sannolikhet och statistik
- Begreppen oberoende och beroende händelse samt komplementhändelse. Metoder för att beräkna sannolikheter i flera steg. Tillämpningar inom spel samt risk- och säkerhetsbedömningar.
- Exempel på hur några statistiska begrepp används i samhälle och inom vetenskap, däribland signifikans, korrelation, kausalitet, urvalsmetoder och felkällor.
Digitala verktyg
- Användning av kalkylprogram för beräkning av ränta och amortering.
- Användning av digitala verktyg för att effektivisera beräkningar och komplettera metoder, till exempel vid ekvationslösning och problemlösning.
- Exempel på hur programmering kan användas som verktyg vid problemlösning, databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder.
Problemlösning och tillämpningsområden
- Problemlösning som omfattar att upptäcka och uttrycka generella samband.
- Problemlösning med särskild utgångspunkt i utbildningens karaktär, privatekonomi och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.
- Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer. Utvärdering av matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
- Orientering om något ur matematikens historia, till exempel hur ett matematiskt begrepp utvecklats, matematikens roll i något historiskt skeende, en betydande person inom matematiken eller ett historiskt matematiskt problem.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med godtagbar bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med godtagbar bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser enkla problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i enkla uppgifter.
Eleven för delvis underbyggda matematiska resonemang och följer enkla matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett i huvudsak fungerande sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser relativt komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i relativt komplexa uppgifter.
Eleven för relativt väl underbyggda matematiska resonemang och följer relativt avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett till stor del tydligt och korrekt sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med mycket god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med mycket god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i komplexa uppgifter.
Eleven för väl underbyggda matematiska resonemang och följer avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett tydligt och korrekt sätt.
I Eddlers kurs till Matematik Nivå 1c är målet att förklara matten så att du förstår och når dina mål. Det gör vi genom ett heltäckande material med lektioner, kapiteltest/övningsprov, övningsgenerator och träning inför nationella prov.
Läs vidare så berättar vi hur detta fungerar och hur du mer effektivt kan nå dina mål med Eddler.
Så fungerar Eddlers lektioner
Till varje lektion hos oss hittar du en video, en fördjupande text samt övningar med fullständiga förklaringar.
I videon får du en tydlig och effektiv förklaring av teorin samt hur denna tillämpas för att lösa problem. Om du vill fördjupa dina kunskaper utifrån detta så kan du fortsätta att se fler exempel och fördjupad teori i texten till lektionen.
Sedan är det viktigt att träna vidare på egen hand och det gör du med våra övningar. Till alla övningar finns det facit och fullständiga förklaringar med många tips. Övningarna rättas både automatiskt samt genom självrättning där du själv avgör om du har löst uppgiften korrekt.
Kapiteltest / Övningsprov
Till alla innehållsområden i Matematik Nivå 1c så finns det kapiteltest. Detta är provliknande test där du kollar av att du har förstått kapitlets alla innehållsområden. Dessa test rättas delvis automatiskt men också av dig själv utifrån tydliga bedömningsanvisningar för varje poäng. På detta sätt kan du få insikt i vad läraren tittar särskilt på vid bedömning av dina prov.
Övningsgeneratorn
I övningsgeneratorn kan du filtrera på vad du behöver repetera samt söka på specifika uppgiftstyper, områden och betygsnivåer.
Nationella Prov
När du har läst hela kursen erbjuder Eddler dig även träning inför nationella provet eller slutprov. Det gör vi genom videogenomgångar av gamla nationella prov och digitala nationella prov som du löser på egen hand. Till alla provuppgifter finns det fullständiga förklaringar med många bra tips.
Min sida
När du behöver en överblick av ditt arbete så går du till ”min sida” och kan där se vad du gjort och vad du har kvar att göra.
Till vem riktar sig kursen?
Den här kursen passar dig som läser gymnasiekursen Matematik Nivå 1c. Den fungerar bra både för gymnasiestudenter och vuxenstudenter (Komvux/Distans). Den kan också användas som stöd för föräldrar/mentorer som vill hjälpa elever att förstå och klara sin matematikkurs.
Behöver du en bok som komplement?
Eddler är ett fullständigt läromedel som inte behöver kompletteras med en bok. Den täcker hela det centrala innehållet. Du väljer själv om du vill bredda underlaget som du tränar på med en bok.
Författare
- Simon Rybrand – Leg. gymnasielärare i matematik, video, texter, övningar
- Anna Karp – Leg. gymnasielärare i matematik, texter, övningar och kapiteltest
- Hanna Lundqvist – Leg. gymnasielärare i matematik, Kapiteltest
- Sara Petrén Olauson – Leg. gymnasielärare i matematik och fysik, Kapiteltest
Läs mer om oss
Det centrala innehållet samt Betygskriterier i Matematik Nivå 1c
Innehållet nedan är samma som är publicerat hos https://www.skolverket.se
Undervisningen i ämnet matematik på nivå 1c ska behandla följande centrala innehåll:
Aritmetik, algebra och funktioner
- Hantering av formler och algebraiska uttryck, däribland faktorisering och multiplicering av uttryck.
- Begreppen funktion, definitionsmängd och värdemängd. Representationer av funktioner i form av ord, funktionsuttryck, tabeller och grafer. Digitala metoder för att skapa funktionsgrafer.
- Metoder för att bestämma funktionsvärden. Digitala och grafiska metoder för att lösa ekvationer av typen f(x) = a.
- Begreppet linjär funktion och egenskaper hos linjära funktioner. Räta linjens ekvation. Metoder för att bestämma linjära funktioner.
- Metoder för att lösa linjära ekvationer.
- Begreppen intervall och linjär olikhet. Metoder för att lösa linjära olikheter.
- Begreppet exponentialfunktion och egenskaper hos exponentialfunktioner. Skillnader och likheter med linjära funktioner.
- Motivering och hantering av räkneregler för potenser. Metoder för att lösa potensekvationer.
- Begreppet potensfunktion.
- Begreppet förändringsfaktor och beräkning av förändringar i flera steg.
Trigonometri och vektorer
- Begreppen sinus, cosinus och tangens. Begreppet invers funktion i samband med arcusfunktioner. Metoder för att beräkna sträckor och vinklar i koordinatsystem och i rätvinkliga trianglar.
- Begreppet vektor. Representationer av vektorer i koordinatsystem och skrivna i koordinatform. Metoder för beräkningar med vektorer, däribland addition, subtraktion, beräkning av absolutbelopp och multiplikation med skalär.
Sannolikhet och statistik
- Begreppen oberoende och beroende händelse samt komplementhändelse. Metoder för att beräkna sannolikheter i flera steg. Tillämpningar inom spel samt risk- och säkerhetsbedömningar.
- Exempel på hur några statistiska begrepp används i samhälle och inom vetenskap, däribland signifikans, korrelation, kausalitet, urvalsmetoder och felkällor.
Digitala verktyg
- Användning av kalkylprogram för beräkning av ränta och amortering.
- Användning av digitala verktyg för att effektivisera beräkningar och komplettera metoder, till exempel vid ekvationslösning och problemlösning.
- Exempel på hur programmering kan användas som verktyg vid problemlösning, databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder.
Problemlösning och tillämpningsområden
- Problemlösning som omfattar att upptäcka och uttrycka generella samband.
- Problemlösning med särskild utgångspunkt i utbildningens karaktär, privatekonomi och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.
- Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer. Utvärdering av matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
- Orientering om något ur matematikens historia, till exempel hur ett matematiskt begrepp utvecklats, matematikens roll i något historiskt skeende, en betydande person inom matematiken eller ett historiskt matematiskt problem.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med godtagbar bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med godtagbar bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser enkla problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i enkla uppgifter.
Eleven för delvis underbyggda matematiska resonemang och följer enkla matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett i huvudsak fungerande sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser relativt komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i relativt komplexa uppgifter.
Eleven för relativt väl underbyggda matematiska resonemang och följer relativt avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett till stor del tydligt och korrekt sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med mycket god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med mycket god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i komplexa uppgifter.
Eleven för väl underbyggda matematiska resonemang och följer avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett tydligt och korrekt sätt.
Radera resultat
Radera ALLA dina resultat för kursen Matematik Nivå 1c.
Tänk på att radering av resultat påverkar andra kurser med gemensamma lektioner.
Få tillgång till allt för
endast 99 kr/mån
Över 800 lektioner. Ingen bindningstid. Avsluta när du vill.
PROVA GRATIS I 14 DAGAR
Så här funkar Eddler Premium
- 800+ videolektioner till gymnasiet och högstadiets matte.
- 10000+ övningsfrågor med fullständiga förklaringar.
- Heltäckande för din kursplan. Allt på ett ställe.
- Träning inför nationella prov och högskoleprovet.
Emil C
Studerande
"Ni hjälpte mig in på min drömutbildning. Handelshögskolan i Stockholm. Kunde inte vara mer tacksam för er tjänst!"
Eddler
POPULÄRA KURSER
FÖRETAGSINFO
Eddler AB
info@eddler.se
Org.nr: 559029-8195
Kungsladugårdsgatan 86
414 76 Göteborg