...
Kurser Alla kurser Min kurs Min sida Min sida Provbank Mina prov Läromedel Blogg Hjälp & Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Screening Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook X (Twitter) Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Matematik 1b
 /   Förberedande Aritmetik

Prioriteringsreglerna

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Simon Rybrand
Rapportera fel Redigera lektion Redigera text Redigera övning Redigera video Skapa thumbnails
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se

Beräkningar måste göras enligt vissa regler och i rätt ordning. Därför används prioriteringsreglerna. Prioriteringsreglerna talar om i vilken ordning de fyra räknesätten ska användas och hur vi ska prioritera parenteser och potenser i uttryck.

Fyra prioriteringsregler

När du beräknar ett uttryck finns fyra regler att följa i rätt ordning:

  1. Innehåll i parenteser
  2. Potenser (”upphöjt till” och ”roten ur”)
  3. Multiplikation och division
  4. Addition och subtraktion

I denna genomgång börjar vi med regel 4 och arbetar bakåt. Det gör vi för att stegvis bygga upp förståelsen för beräkning av allt mer komplexa uttryck.

Prioriteringsregel 4: addition och subtraktion

Addition och subtraktion har samma prioritet. Du får därför samma värde på ett uttryck oavsett om du först adderar eller subtraherar.

Exempel 1a

Beräkna värdet av uttrycket $7-5+3$75+3

Lösning

Vi börjar med subtraktionen av de två första termerna.

 $7-5+3=2+3$75+3=2+3 

Nu adderar vi trean

$2+3=5$2+3=5

Hela beräkningen i en följd kan skrivas:

$7-5+3=2+3=5$75+3=2+3=5

Nu beräknar vi uttryckets värde en gång till, fast denna gång börjar vi med additionen i stället.

Exempel 1b

Beräkna värdet av uttrycket $7-5+3$75+3

Lösning

Den här gången börjar vi med att addera de två sista termerna och låter minustecknet höra ihop med femman:

 $7-5+3=7-2$75+3=72 

Sedan beräknas

 $7-2=5$72=5 

Hela beräkningen i en följd kan skrivas:

$7-5+3=7-2=5$75+3=72=5

Obs! Tänk på att $7-5+3\ne7-8$75+37

Vid den här typen av beräkningar underlättar det att vara bekväm med negativa tal.Fördjupa dig med hjälp av lektionen om addition och subtraktion av negativa tal.

Prioriteringsregel 3: multiplikation och division

Multiplikation och division har samma prioritet. Det spelar ingen roll om du dividerar eller multiplicerar först – du får samma värde för uttrycket.

Exempel 2a

Beräkna   $\frac{6}{3}$63  $\cdot4$·4

Lösning

Vi börjar med att beräkna kvoten först.

 $\frac{6}{3}$63  $\cdot4=2\cdot4$·4=2·4

Sedan produkten

$2\cdot4=8$2·4=8

Hela beräkningen i en följd kan skrivas:

$\frac{6}{3}$63  $\cdot4=2\cdot4=8$·4=2·4=8

Vi beräknar uttryckets värde en gång till, men börjar med multiplikationen.

Exempel 2b

Beräkna   $\frac{6}{3}$63  $\cdot\text{ }4$· 4

Lösning

Vi börjar med att beräkna produkten först.

$\frac{6}{3}$63  $\cdot\text{ }4=$· 4= $\frac{6}{3}\cdot\frac{4}{1}=\frac{6\cdot4}{3}=\frac{24}{3}$63 ·41 =6·43 =243 

Därefter beräknar vi kvoten.

$\frac{24}{3}$243  $=8$=8

Hela beräkningen i en följd kan skrivas:

$\frac{6}{3}$63  $\cdot\text{ }4=$· 4= $\frac{24}{3}$243  $=8$=8 

Vi får alltså samma resultat oavsett vilken av de två operationerna vi börjar med.

Exempel 3

Beräkna $5-5\cdot4$55·4

Lösning

Här börjar vi med att utföra multiplikationen före subtraktionen eftersom den har högre prioritet. Vi får då

$5-5\cdot4=5-20=-15$55·4=520=15

Prioriteringsregel 2: potenser

Potenser står på andra plats i prioriteringsreglerna.

Exempel 4

Beräkna  $4+3^2$4+32

Lösning

Uttrycket består av två termer,  $4$4 och $3^2$32. Additionen har lägre prioritet än potensen. Det innebär att vi först beräknar potensens värde innan vi adderar.

Vi får

$4+3^2=4+9=13$4+32=4+9=13

Exempel 5

Beräkna  $4\cdot3^2$4·32

Lösning

Uttrycket består av två faktorer,  $4$4  och  $3^2$32. Multiplikationen mellan faktorerna har lägre prioritet än potensformen. Det innebär att vi först beräknar potensens värde innan vi multiplicerar.

Vi får

$4\cdot3^2=4\cdot9=36$4·32=4·9=36

Prioriteringsregel 1: parenteser

Nu har vi kommit till prioriteringsregel 1. Den måste vi alltid ta hänsyn till först. 

Exempel 6

Beräkna $6\left(10-7\right)$6(107)

Lösning

Mellan sexan och parentesen finns ett ”osynligt” multiplikationstecken, dvs vi har

$6\cdot\left(10-7\right)$6·(107)

Enligt prioriteringsregel 1 ska vi först ta hänsyn till parentesen. Det innebär att även om subtraktionen har lägre prioritet än multiplikationen ska vi först beräkna innehållet i parentesen. Vi får att

$6\cdot\left(10-7\right)=6\cdot\left(3\right)$6·(107)=6·(3)

Nu utför vi multiplikationen

$6\cdot3=18$6·3=18

Hela beräkningen i en följd kan skrivas enligt:

$6\cdot\left(10-7\right)=6\cdot\left(3\right)=18$6·(107)=6·(3)=18

Exempel 7

Beräkna $\left(10-7\right)^2$(107)2

Lösning

Enligt prioriteringsreglerna ska vi först ta hänsyn till innehållet i parentesen.

$10-7=3$107=3

Nu beräknar vi potensen

 $3^2=9$32=9 

Hela beräkningen i en följd kan skrivas enligt:

$\left(10-7\right)^2=3^2=9$(107)2=32=9

”Osynliga” parenteser

Parentesregeln gäller även för täljare och nämnare i bråktal om de innehåller flera termer. Vi kan tänka oss en osynlig parentes runt både täljaren och nämnaren, även om parentesen inte är utskriven.

Till exempel:

$\frac{3+5}{3-1}=\frac{\left(3+5\right)}{\left(3-1\right)}$3+531 =(3+5)(31) 

Vi börjar alltså med att först förenkla täljaren och nämnaren så att de bara innehåller en faktor, därefter beräknas kvotens värde med division.

$\frac{3+5}{3-1}=\frac{\left(3+5\right)}{\left(3-1\right)}=\frac{8}{2}=$3+531 =(3+5)(31) =82 = $4$4

Även i algebraiska uttryck måste vi ta hänsyn till prioriteringsreglerna vid förenkling och utveckling av uttrycken. Men mer om det i senare lektioner.

Vi avslutar med ett exempel där vi behöver använda alla regler. 

Exempel 8

Beräkna värdet av uttrycket   $\frac{5\cdot\left(6+2\right)}{4}$5·(6+2)4  $-3\cdot2^2$3·22

Lösning

Vi följer prioriteringsreglerna och börjar med att beräkna parentesens värde och därefter potensen.

 $\frac{5\cdot\left(6+2\right)}{4}$5·(6+2)4  $-3\cdot2^2$3·22  $=\frac{5\cdot8}{4}-3\cdot4$=5·84 3·4 

Nu beräknas multiplikationerna

 $\frac{5\cdot8}{4}-3\cdot4=\frac{40}{4}-12$5·84 3·4=404 12 

Nu beräknar vi kvoten och till sist subtraktionen

 $\frac{40}{4}-12=10-12=-2$404 12=1012=2 

Kommentarer

Janica Padilla Suk

Hej
Varför kan man inte skriva 4-(2²+4) ∗ 2 på fråga 21?

    Sara Petrén Olauson

    Hej! Vi måste följa prioriteringsreglerna, och om parentesen sätts som du föreslår får vi:
    $4-(2^2+4)\cdot 2=$ $\text{ }$ $\text{ }$ parentesen
    $4-8\cdot 2=$ $\text{ }$ $\text{ }$ $\text{ }$ $\text{ }$ multiplikation
    $4-16=$ $\text{ }$ $\text{ }$ $\text{ }$ $\text{ }$ subtraktion
    $-12$
    Detta stämmer inte med det angivna svaret ($12$). Hoppas att det var svar på din fråga!

Kasper

Hej, tal nummer 22 är fel. Det högsta man kan komma till är inte 47, utan 190.
2(-4+3)*5

    Sara Petrén Olauson

    Hej! Om det hade varit en parentes runt talet $-4$ hade svaret kunnat bli $190$:
    $2((-4)^2+3)\cdot 5=2(16+3)\cdot 5=2\cdot 19\cdot 5=190$
    Men utan en parentes runt talet $-4$ får vi istället $-4^2=-16$, vilket kommer att ge ett mycket lägre värde. Hoppas att det blev tydligare nu!

Nura Ali

Hej!

18 – ( 10 + 4 )

När det står minustecken framför en parentes, ska jag inte byta tecknet i parentesen eller?

Tack!

    Anna Eddler Redaktör (Moderator)

    Hej,

    När du tar bort parentesen byter du tecken i parentesen.

    $18 – ( 10 + 4 ) =18-10-4=4$

    Du ska nämligen subtrahera allt som står i parentesen. Både tio och fyra.

    Det ska alltså ge samma värde som om du först beräknar värdet i parentesen.

    $18 – ( 10 + 4 )=18-(14)=$$18-14=4$

    Hoppas detta gjorde det tydligare.

Sara Malmros

enl prioriteringreglerna räknas addition före subtraktion

30 – 12 + 5 = 23

12 + 5 = 17

30 – 17 = 13

då kan inte additionen räknas ut först i den ekvationen? svaret blir ju då 13, jämfört med 23 då subtraktionen räknas ut först.

Så ska man börja från vänster eller enligt prioriteringsreglerna? Svaret blir ju olika beroende på vilken metod man väljer.

    Anna Eddler Redaktör (Moderator)

    Hej Sara,

    addition och subtraktion har samma prioritet. Det innebär att det inte spelar någon roll om du först adderar eller subtraherar. Men du har råkat tänka fel när du adderade de två sista termerna.

    $30 – 12 + 5 = 30 +(– 12) + 5 = 23$

    Det innebär att om du genomför additionen först så ska du utgå du från $-12$ och adderar sedan $5$. Det ger $-12+5=-7$

    Du får då $30-7=23$

    Du kan alltså inte addera $12$ och $7$ eftersom att $12$ med subtraktions tecknet framför motsvarar addition med ett negativt tal.

Molianie M

Hej! Har en fråga angående uppgift 17, varför kan inte svaret bli:

2*(−4^2+3)*5=190

Mvh M

    Anna Eddler Redaktör (Moderator)

    Hej,
    ditt förlag motsvarar inte talet $190$ som du angett.

    Observera att $16=(-4)^2≠-4^2=-16$

    Det ger att ditt förslag
    $2\cdot(−4^2+3)\cdot5=2\cdot(−16+3)\cdot5=$
    $2\cdot(−13)\cdot5=(−13)\cdot10=-130$

Anonym

den här frågan får jag fel på enbart för min tangentbord inte kan skriva upphöjt till. När jag jämför mitt svar med facit är det exakt likadant bortsett från att mitt upphöjt till ser ut såhär ^2 och då får jag fel????

    Anna Eddler Redaktör (Moderator)

    Hej Esmeralda,

    jag förstår att det är frustrerande när systemet inte godkänner ens skrivsätt. Vi jobbar kontinuerligt med att lägga till alla olika korrekta svarsalternativ som vi kommer på och får tips om.

    Om det ändå inte fungera så kan man alltid rätta uppgiften manuellt.

    Du trycket på på FACIT, jämför ditt svar med alla Korrekta varianter och klickar i rutan förhand om det är rätt.

    Lycka till!

Micke Skogström

Okej det är alltså systemet som inte kan ta emot tecknet för multiplicera som den inbyggda räknaren genererar. Det bör ni åtgärda.

Micke Skogström

Samma sak på fråga 16. Svaret är (4-2)²+4×2 men får fel.

Micke Skogström

Fråga 15 vill ej ge mig rätt på svaret 2(-4)²+3×5. Systemfel?

Carolin Balbuena

På uppgift 14, står det: 49−18+5=36, men det blir ju 49-23=26 ?
Har jag fel?

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej
    Där är det viktigt att du tänker på att det bara står minustecken framför 18 och inte framför 5, dvs du skall addera med 5 där.

Anna Åman

Lyckas inte att skriva upphöjt i 2 i programmet. Tips på hur man ska göra detta?! /Anna

    Simon Rybrand (Moderator)

    Ett tips kan vara att använda ^ för att skriva upphöjt.
    Ofta används shift för att aktivera den tangenten
    Hoppas att det hjälper!

Katarina Nyström

Hej Blir lite osäker på fråga 15 i testet….

”Det största värdet får vi då vi väljer att sätta parentesen runt minustecknet och fyran. Då får vi att minusfyra ska kvadreras, vilket ger oss följande resultat.”
Men skulle det inte ha blivit så oavsett parantes? Minustecknet ska väl följa med siffran det står framför -4*-4=16
Eller har jag snurrat till det?
Jag tänker att…
(2−4^2+3)*5=(2+16+3)*5=21*5=105
Skulle behöva lite hjälp med hur jag ska tänka här och vad jag gör för fel. Mvh

Jennie Henriksson Smith

Hej!
Jag fick rätt på fråga 15 men det står att det blev fel. Jag skrev (4-2)²+4*2=12.
Efter svaret står det såhär: Korrekta varianter: \left(4-2\right)^2+4\cdot 2=12, \left(4-2\right)^2+4*2=12, \left(4-2\right)^2+4\cdot 2=12, (4-2)^2+4*2=12
så jag tror det har gått lite snett någonstans.

    Anna Admin (Moderator)

    Hej Jennie,
    systemet kan ibland ha lite problem att tolka alla olika webbläsares specialsymbolen och tecken vilket kan medföra att systemet inte tolkar det svar som ser ut att vara rätt som rätt.

    Vi beklagar detta och jobbar med att försöka göra systemet smartare och smartare så att det ska kunna tolka olika korrekta varianter rätt. Och kommentarer som från dig hjälper oss att bli bättre.
    Tack!

Ida Persson

Hej! Jag förstår inte i första exemplet hur 40/4 – 12 blev 20 – 12 ? Blir det inte 10 – 12 ?

    Simon Rybrand (Moderator)

    Jo det skall det förstås vara, vi har korrigerat detta, tack för att du sade till!

Miguel Hånberg

Ni verkar ha räknat fel i fråga 4 eftersom 30-17=13.
Dvs det är en skillnad om man börjar med + eller –

30-12+5 är antingen 30-17=13 eller 30-12=18+5=23

    Anna Admin (Moderator)

    Hej Miguel.
    Bra att du frågar för detta är ett vanligt tankefel många gör.

    Du måste se termerna som positiva eller negativa. Vi har alltså en positiv term med talet $30$, en negativ i talet $-12$ och sedan ännu en positiv i talet $5$. Det betyder att vi tillsammans har positivt $35$. Från detta ska vi ta bort $12$ och vi får $35-12=23$.

    När du tänker $30-12+5$ och först väljer att lägga ihop $12$ och $5$ och då får summan $17$ missar du att termen $12$ är negativ. Lägger du ihop de två sista termerna först måste du komma ihåg att termen i mitten är negativ, alltså $-12+5=-7$ och då är det $30-7$ du sedan ska beräkna.

    Du har räknat ut $30-(12+5)=13$. Rätt, men det är inte samma sak som $30-12+5$ som betyder $30+(-12)+5$. Kanske är det lättare att se om vi byter plats på termerna. $30-12+5=30+5-12=35-12=23$.
    Gick detta att förstå?

Olivia Hansson

Hej! Jag har en fråga angående exempel 2, ändrar inte ett minustecken direkt framför en parentes, tecknet i parentesen?

    Anna Admin (Moderator)

    Jo, det har du rätt i. I nämnaren har vi 18-(10 + 4). Vi ska subtrahera 18 med allt i parentesen. I parentesen är summan 14. Vi kan alltså välja att skriva det som 18-10-4 = 4, om vi ändrar tecken när vi tar bort parentesen, eller som 18-14 = 4. Differensen blir den samma.

Ashraf Maleki

Det var var lagom svår för mig

Zulihan Temirbaeva

Jag förstår inte exempel 3)
3*3*3 = är det inte 27

    Simon Rybrand (Moderator)

    Helt korrekt, felskrivet i det exemplet. Vi har korrigerat detta!

Abdi Odawaa

hej!
jag är också lite förvirrat här i example 3 den sista.alltså 2 upphöjt 2 är inte 2.2.2= 6 eller??

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej
    2 upphöjt till 2 är lika med $ 2^2=2·2=4 $
    Däremot gäller att
    $ 2^3=2·2·2=8 $

Robert Kvelstad

Jag är förvirrad, på uppgift 7 – hur kan man subtrahera – 2 redan i steg 2? Det går ju emot prioriteringsreglerna?

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej, förstår hur du tänker och att det kan tolkas som att man gör fel. Det är dock så att då 12-2 inte skall multipliceras, upphöjas eller divideras med något så kan man egentligen göra subtraktionen mellan 12 och 2 direkt. Det funkar dock att vänta med att göra den också om du är osäker. Vi redigerar ändå uppgiften något så att ingen annan missuppfattar detta.

Simon Rybrand (Moderator)

Hej
Där har vi upphöjt 2 med 3 dvs $ 2^3 = 2⋅2⋅2 = 8 $.

I nästa exempel gör vi även där upphöjt till före multiplikation så att vi först beräknar $ 2^2=2⋅2=4 $ och sedan utför multiplikation.

Ida Klingvall

Hej!
tack för superbra och pedagogisk sida!
Fråga i Exempel 2: Du har fått ut 16 delat på 4 minus 2 upphöjt till 3 plus 6, att det är lika med 16 delat på 4 minus 8 plus 6 osv.. Men förstår inte hur du får talet 8 där?
Samma i exempel 3: (12 minus 6) gånger2 upphöjt till 2 plus 2 är lika med 6 gånger 2 upphöjt till 2 plus 2 är lika med 6 gånger 4 plus 2 lika med 24 plus 2.Hur 2 upphöjt till 2 blir 4?

Ida

Anonymen

Hej! På detta test gick det ganska bra men om det står så här: 2(5×100-4)+3(50-10)= hur ska man då tänka med tvåan? Det står ju varken +, – eller x framför tvåan? Snälla svara!

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej
    När det står 2(5⋅100 – 4) så innebär det att det är +2⋅(5⋅100 – 4), dvs när man inte skriver ut tecknet så är tvåan positiv.

NISSE-MA

Synd att du genomgående säger ”delat på”. Det leder tankarna till den ena aspekten av division, nämligen delningsdivisionen, men missar den andra aspekten, innehållsdivisionen -den som många har svårast att förstå. Jag skulle föredra ”delat med” som täcker båda aspektena och som också rekommenderas i ”Matematiktermer för skolan”.

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej och tack för din kommentar, jag skall ta med mig denna feedback inför framtida genomgångar och revideringar av material.

komvux_norrkoping

Hej. På nummer 5, måste man då inte ta 5 gånger 4 först enligt prioterinsreglerna? Har gjort det, men det blir ett helt annat svar.

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej, du beräknar först multiplikationen och divisionen och sedan additionen så att du får
    $ \frac{36}{6}+5 \cdot 4 = 6 + 20 = 26 $
    Vi har uppdaterat uppgiften så att detta blir tydligt.

nti_ma1

Hej fråga ett måste väl vara 3 upphöjt i 3 inte 2 ?

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej, $ 3^3 = 3*3*3 = 27 $ så det skall vara $ 3^2 $

Pim00n

Hej fråga ett är fel, i frågan så står det 3 upphöjt i 2.
men i förklaringen 3 upphöjt i 3.

Mvh Simon
P.S tack för er hemsida 🙂

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej Simon, tack för att du kommenterade felet, det är åtgärdat.

Susanna Hansson

3 upphöjt till 3 är väl inte 9, utan 27, eller? Alltså jag tänker på fråga ett…

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej Susanna och tack för din kommentar. Nej det hade slunkit in ett fel där, ber om ursäkt för detta och det är ordnat!


Endast Premium-användare kan kommentera.

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

e-uppgifter (18)

  • 1. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Vilket av nedanstående alternativ ska prioriteras först i ett matematiskt uttryck?

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 2. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL
    M 1
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna $2\cdot4+3$2·4+3 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Prioriteringsreglerna
    Liknande uppgifter: Prioriteringsreglerna
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 3. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL
    M 1
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna $2+4\cdot3$2+4·3 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Prioriteringsreglerna
    Liknande uppgifter: Prioriteringsreglerna
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av provet
    Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av provet
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
    Så funkar det för:
    Elever/Studenter Lärare Föräldrar
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se
  • 4. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $12-6\text{ / }2$126 / 2   

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: aritmetik prioriteringsregler
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 5. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $12\text{ / }6-2$12 / 62   

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: aritmetik prioriteringsregler
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 6. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $\left(12-6\right)\text{ / }2$(126) / 2   

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: aritmetik prioriteringsregler
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 7. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $3\cdot2+4\cdot4$3·2+4·4 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 8. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $30-4\cdot3+5$304·3+5 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 9. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $4\cdot3^2$4·32 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 10. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $\frac{36}{6}$366   $+5\cdot4$+5·4 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 11. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna   $5\cdot$5·$\frac{2}{5}$25   $-5\cdot2$5·2 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 12. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R 1
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov


    Siv har beräknat följande uttryck   $\frac{(5-3)^2+4}{4}$(53)2+44 $+3\cdot4-2$+3·42 

    I vilket steg i uträkningen gör hon fel?

    Steg 1:    $\frac{(2)^2+4}{4}$(2)2+44   $+12-2$+122 

    Steg 2:    $\frac{2^2+4}{4}$22+44   $+12-2$+122 

    Steg 3:    $\frac{2^2+1}{1}$22+11   $+12-2$+122 

    Steg 4:     $\frac{4+1}{1}$4+11  $+12-2$+122 

    Steg 5:     $\frac{5}{1}$51  $+12-2$+122 

    Steg 6:    $5+12-2=15$5+122=15 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 13. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $16-$16 $\frac{4+6\cdot3}{4-2}$4+6·342   

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 14. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $\frac{4\cdot(2+3)}{10}$4·(2+3)10  

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 15. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna

     $\frac{25-4}{3}$2543  $+4\cdot\left(5+3\right)$+4·(5+3) 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Prioriteringsreglerna
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 16. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $\left(5\cdot3-3\cdot4\right)\cdot8$(5·33·4)·8 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Prioriteringsreglerna
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 17. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $\frac{6\cdot8}{2}$6·82 $+16-5\cdot4$+165·4 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Prioriteringsreglerna
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 18. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna $\frac{5^3-4\cdot15+1}{3}$534·15+13  $+3$+3  

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...

c-uppgifter (3)

  • 19. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/1/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna uttryckets värde    $\frac{7^2-3^2\cdot2+5}{2^2+3^2-7}$7232·2+522+327  

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 20. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/1/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $\frac{3+9}{3}+\frac{10+2}{2}$3+93 +10+22  

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 21. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/1/0)
    E C A
    B
    P
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Lägg till EN parentes så att likheten stämmer.

     $4-2^2+4\cdot2=12$422+4·2=12 

    Skriv uttrycket MED parentesen som svar.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...

a-uppgifter (2)

  • 22. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/0/1)
    E C A
    B
    P
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Lägg till EN parentes så att uttrycket får ett så stort positivt värde som möjligt.

     $2-4^2+3\cdot5$242+3·5 

    Skriv uttrycket MED parentesen som svar.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 23. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/0/1)
    E C A
    B
    P
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    En och samma operation ska ersätta de tre stjärnmarkerade fälten. Välj ETT av räknesätten addition, subtraktion eller multiplikation, så att uttrycket får ett så stort positivt värde som möjligt.

     $\left(1\text{ *** }3\right)^2\text{ }\text{ }\text{ *** }\text{ }1\text{ }\text{ *** }\left(-8\right)$(1 *** 3)2 *** 1 *** (8) 

    Svara med ett av orden addition, subtraktion eller multiplikation.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se