Författare:
Simon Rybrand
Anna Karp
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
När man faktoriserar ett algebraiskt uttryck så skriver man om en summa till en produkt. När två tal eller algebraiska termer multipliceras med varandra så kallas de för faktorer. Resultatet på multiplikationen kallas för en produkt.
Vad innebär faktorisering?
Faktorisering av algebraiska uttryck blir väldigt användbart när du ska förenkla rationella uttryck eller lösa ekvationer med hjälp av nollproduktmetoden. Men först behöver man förstå vad faktorisering innebär. Och det är det vi ska öva på i denna lektionen.
Bryta ut faktorer
När ett uttryck faktoriseras så delar man upp uttrycket i så kallade faktorer. Två tal som multipliceras med varandra kallas för faktorer.
Man brukar säga att man ”bryter ut” en faktor ur ett uttryck när man faktoriserar. Det man bryter ut den ur är alla termer i uttrycket. Med en parentes som man tillsätter vid faktoriseringen skiljs den utbrutna faktorn och det som är kvar av respektive term.
Exempel 1
Faktorisera talet 1212 till två faktorer.
Lösning
Talet 1212 kan faktoriseras på följande vis.
3⋅43·4 och talen 33 och 44 faktorer.
Vi skulle lika gärna kunna faktorisera det till 2⋅62·6 . Där är talen 22 och 66 faktorerna. Eller 1⋅61·6 för den delen. ett tal kan alltså faktoriseras på fler olika sätt.
Gör man en korrekt faktorisering, kommer produkten av faktorn man brutit ut och termerna kvar i parentesen resultera i det ursprungliga uttrycket. Man kan säga att faktorisera är att göra det man gör när man multiplicera in en faktor i en parentes, fast ”baklänges”. På detta sätt kan man alltid kontrollera att man gjort rätt.
Här följer några exempel där vi faktoriserar algebraiska uttryck.
Exempel 2
Faktorisera uttrycket 12a+2412a+24 till två faktorer.
Lösning
Vi skriver om uttrycket som faktorer för att lättare se vilka som är gemensamma och där med kan brytas ut.
12a+24=12a+24=
12⋅a+2⋅1212·a+2·12
Vi se nu att termerna har en gemensamma faktor 1212, vilket ger att vi kan bryta ur den utanför en tillsatt parentes.
Så vi kan skriva om uttrycket till produkten 12(a+2)12(a+2) , då är 1212 och (a+2)(a+2) faktorer.
Och vi kan testa att vi gjort rätt genom att multiplicera in parentesen igen.
12(a+2)=12a+2412(a+2)=12a+24 vilket motsvarar det ursprungliga uttrycket och vi vet att vi gjort rätt!
Viktigt att komma ihåg är att när du bryter ut hela termens värde finns ändå en etta kvar i parentesen.
Exempel 3
Faktorisera uttrycket 4x+24x+2 till två faktorer.
Lösning
Vi skriver om uttrycket som faktorer för att lättare se vilka som är gemensamma och där med kan brytas ut.
4x+2=4x+2=
2⋅2⋅x+22·2·x+2
Vi se nu att termerna har en gemensamma faktor 22, vilket ger att vi kan bryta ur den utanför en tillsatt parentes. Tänk på att det måste finnas kvar en etta när du bryter ut 22 ur andra termen. Annars får du inte tillbaks likheten om du multiplicerar in dem igen. Vi skriv till den.
2⋅2⋅x+2=2·2·x+2=
2⋅2⋅x+2⋅12·2·x+2·1
Vi skriver om uttrycket till produkten 2(2x+1)2(2x+1) där talet 22 och parentesen (2x+1)(2x+1) motsvarar faktorerna i faktoriseringen.
Hade vi inte skrivit med ettan i parentesen är risken att vi fått 2x(x+0)=2x22x(x+0)=2x2 som alltså inte är rätt svar!
En variabel som bryts ut måste finnas i alla termer.
Exempel 4
Faktorisera uttrycket 3ab+6a−9b3ab+6a−9b till två faktorer.
Lösning
Vi skriver om uttrycket som faktorer för att lättare se vilka som är gemensamma och där med kan brytas ut.
3ab+6a−9b=3ab+6a−9b=
3⋅a⋅b+3⋅2⋅a−3⋅3⋅b3·a·b+3·2·a−3·3·b
Vi se nu att termerna bara har en enda gemensamma faktor 33. Faktorerna aa och bb finns endast i två av tre termer vilket gör att de inte kan brytas ut.
Vi skriver om uttrycket till produkten 3(ab+2a−3b)3(ab+2a−3b). Faktorerna i produkten är 33 och (ab+2a−3b)(ab+2a−3b).
Att faktorisera kan till en början kännas lite knepigt, men som med allt annat så ger träning färdighet!
Vanligt fel
Observera att vi aldrig kan förkorta en term med en faktor i nämnaren. Alla termer ska ju divideras med nämnaren då division är en ”starkare” operation är addition eller subtraktion.
Exempel 5
Förenkla uttrycket
33x+33x+33
Lösning
Då addition och subtraktion inte har samma prioritet som multiplikation och division faktoriserar vi, det vill säga skriva om uttrycken till faktorer i täljare och nämnare, innan vi förkortar.
33x+3=33(x+1)=33⋅3x+33 =3(x+1)3 =33 ·(x+1)=x+1(x+1)=x+1
Det är lätt att frestas att göra följande fel. Gå inte in den fällan!
Om vi är noga kan vi förkorta varje term i täljaren med en faktor i nämnaren och få samma svar. Men tänk på att det då måste vara varje term!
Exempel i videon
- Faktorisera talet 12.
- Faktorisera uttrycket genom att bryta ut största möjliga faktor. 4x+84x+8
- Faktorisera uttrycket genom att bryta ut största möjliga faktor. 16a+4ab16a+4ab
- Faktorisera uttrycket genom att bryta ut största möjliga faktor. 4xy+4x4xy+4x
- Faktorisera följande uttryck genom att bryta ut största möjliga faktor . 7xy−14x−28x2y7xy−14x−28x2y
- Bryt ut största möjliga faktor ur x3−3x2.
- Faktorisera 3x−3x2+6.
Kommentarer
e-uppgifter (14)
1.
(1/0/0)E C A B 1 P PL M R K Ange den största gemensamma faktorn för talen 3535 och 5656.
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 7(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...2.
(1/0/0)E C A B 1 P PL M R K Ange den största gemensamma faktorn för uttrycken 35x235x2 och 56x56x.
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 7x(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...3.
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Vilken är den största möjliga faktor att bryta ut ur uttrycket?
3x−183x−18
Ange endast faktorn du kan bryta ut som svar.
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 3(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...4. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Faktorisera genom att bryta ut 33 ur uttrycket 3x−183x−18.
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 3(x−6)(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...5. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Faktorisera uttrycket nedan genom att bryta ut talet 55
5x+155x+15
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 5(x+3)(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...6. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Faktorisera uttrycket nedan genom att bryta ut talet 44
16+4a16+4a
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 4(4+a)(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...7. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Bryt ut faktorn xx ur uttrycket x2+5xx2+5x
Svar:Ditt svar:Rätt svar: x(x+5)(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...8. Premium
(1/0/0)E C A B P PL M R 1 K Vilket eller vilka av uttrycken nedan motsvarar en faktorisering av 4x2−8x4x2−8x?
A. 4(x−2)4(x−2)
B. 4x(x−2)4x(x−2)
C. 4(x2−8x)4(x2−8x)
D. x−2x−2
E. x2(4−8x)x2(4−8x)
F. 2(2x2−4x)2(2x2−4x)
Svar:Ditt svar:Rätt svar: B. 4x(x−2) och F. 2(2x2−4x)(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...9. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Faktorisera uttrycket genom att bryta ut den största gemensamma faktorn.
3x2+3x3x2+3x
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 3x(x+1)(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...10. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Faktorisera uttrycket så långt som möjligt.
2x2+4x2x2+4x
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 2x(x+2)(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...11. Premium
(1/0/0)E C A B 1 P PL M R K Faktorisera uttrycket så långt som möjligt.
28x2+63x28x2+63x
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 7x(4x+9)(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...12. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Faktorisera uttrycket så långt som möjligt.
16a+4ab16a+4ab
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 4a(4+b)(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...13. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Faktorisera uttrycket så långt som möjligt.
7a2−49ab7a2−49ab
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 7a(a−7b)(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...14. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Skriv som en produkt genom att bryta ut största möjliga faktorn ur uttrycket.
48x3+36x2−12x48x3+36x2−12x
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 12x(4x2+3x−1)(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
c-uppgifter (5)
15. Premium
(1/1/0)ME C A B P PL M 1 1 R K Tre bröder äger sammanlagt 180180 kor och 66 miljoner kronor.
a) Skriv ett uttryck för deras gemensamma innehav om du låter värdet på en ko vara xx kronor.
b) Faktorisera uttrycket så att en faktor motsvarar antalet bröder och en hur mycket varje bror äger förutsatt att de äger lika mycket.
Svar:Ditt svar:Rätt svar: a) 180x+6 000 000 b) 3(60x+2 000 000)(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...16. Premium
(0/2/0)E C A B 1 P 1 PL M R K Faktorisera följande uttryck genom att bryta ut största möjliga faktor 7ab+14a−21a2b7ab+14a−21a2b
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 7a(b+2-3ab)(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...17. Premium
(0/2/0)ME C A B P 1 PL M R 1 K Einar gör en förenkling av uttrycket 22x+22x+22 men misstänker att den kanske är fel.
Förklara för honom varför det blivit fel och hur han kan tänka för att det ska bli rätt.
Svar:Ditt svar:Rätt svar: Rätt förenkling är 22x+2=x+1 eftersom att man bara kan förkorta med faktorer och inte med termer.(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...18. Premium
(0/2/0)E C A B P 2 PL M R K Förenkla följande uttryck genom att först faktorisera täljaren
4x−1012x−3012x−304x−10
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 3(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...19. Premium
(0/2/0)E C A B P 2 PL M R K Förenkla följande uttryck genom att först faktorisera täljaren
8a+4b18a+9b18a+9b8a+4b
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 49(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...
a-uppgifter (4)
20. Premium
(0/1/1)ME C A B 1 1 P PL M R K Man kan ibland faktorisera på flera olika sätt. Vilka olika faktorer skulle man kunna bryta ut ur följande uttryck vid en faktorisering?
15x+30x215x+30x2
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 3, 5, 15, x, 3x, 5x, 15x(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...21. Premium
(0/0/1)E C A B P 1 PL M R K Förenkla uttrycket så långt som möjligt.
5x−120x2−4x20x2−4x5x−1
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 4x(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...22. Premium
(0/0/1)E C A B P 1 PL M R K Förenkla uttrycket så långt som möjligt.
6a−212a−36a212a−36a26a−2
Svar:Ditt svar:Rätt svar: −6a(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...23. Premium
(0/0/1)E C A B P 1 PL M R K Faktorisera p(p+1)−2(p+1)p(p+1)−2(p+1)
Svar:Ditt svar:Rätt svar: (p+1)(p−2)(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Eddler
POPULÄRA KURSER
FÖRETAGSINFO
Eddler AB
info@eddler.se
Org.nr: 559029-8195
Kungsladugårdsgatan 86
414 76 Göteborg
Amanda Kabbani
Hej,
Jag har en fråga varför är det viktigt att faktorisera när det gäller ekvationer, tacksam om jag kunde få svar.
Anna Eddler Redaktör (Moderator)
Hej Amanda,
den störa användningen av faktorisering är vid ekvationslösning eller när vi ska bestämma nollställen till funktioner.
När vi ska lösa ekvationer eller hitta nollställen när variabeln är upphöjd till något, till exempel 3x2−27=0 eller 2x3+4x2=−16x, underlättar det om vi kan faktorisera uttryck.
Utöver den användningen är faktorisering ett sätt att öka sin förmåga att ”se och förstå” tals och ekvationers/funktioners olika ”byggstenar”. Det underlättar all problemlösning i matematiken.
Linnéa Suta
Hej! Jag har en fråga kring uppgift 22. Svaret ska bli -6a. Men jag förstår inte varför det blir negativt. Jag får det till 6a.
När jag faktoriserar nämnaren i uttrycket, alltså 6a – 2. Så blir det såhär:
6a – 2 = 3*2*a – 2.
Utifrån denna faktorisering så tänker jag att den största gemensamma faktorn är 2. Men sen blir jag osäker eftersom det står ett minus tecken framför den ena tvåan. Vilken ska jag utgå ifrån? Den positiva eller negativa tvåan?
Tänker ifall det är någon typ av regel som man ska följa när man faktoriserar, dvs att det negativa talet kommer först.
Förstår ni min fråga?
Mvh/ Linnéa
Anna Eddler Redaktör (Moderator)
Hej Linnea,
har du sett att alla uppgifter har förklaringar? Rätta uppgiften och klicka sedan på Förklaring så ser du lösningen.
Det är en positiv 2:a som brytes ut först. Men för att få likhet med parentesen i täljaren så vill vi har ombytta tecken. detta kan vi få genom att bryta ut en minusetta.
Gick det att hänga med på?
abed nemer
hej hur faktoriserar man ett tal som har division med sig?
Anna Eddler Redaktör (Moderator)
Hej Abed,
faktorisering sker alltid på samma sett. Finn gemensamma faktorer och bryt ut. Inte säker på att jag helt förstår vad du menar men kan detta vara ett exempel.
Ex. Faktorisera uttrycket
43x2+6x=
43⋅x⋅x+3⋅2⋅x=
3x(4x+2)
areej alamer
Hej!
Faktorisera p(p+1)−2(p+1) , blir inte p*p=p² för jag förstår inte ritkgt eran förklaring här i fråga 18
TE20a Habiallah Naseri
Hej jag har en fråga.
Är uppgifterna densamma för alla tre matte kurser här på eddler eller varierar de beroende på kurs?
För jag märkte nyligen att alla matte 2 kurser har samma uppgifter.
Är det inte lite för lätt för de som läser kurs c och gör uppgifter som är på kurs a nivå osv?
Tack för svar:)
David Admin (Moderator)
Hej igen,
det är vissa lektioner, avsnitt och uppgifter som skiljer, men i stort sätt är det mesta lika. Och så ska det vara. Tittar man på betygskriterierna för de olika spåren så är de mycket som är identiskt och en stor andel av uppgifterna på nationella proven är samma på de olika spårens prov. På vissa avsnitt skiljer sig proven mer.
Men ska du läsa Ma2c så välj det spåret så får du rätt anpassning för det.
Lycka till!
Daniel Jönsson
Vi får då a(b+5)+2c(b+5)=(b+5)(a+2c).
Kan ni förklara vad som hände där? Witchcraft.
Simon Rybrand (Moderator)
a(b+5)+2c(b+5)
I det här uttrycket så har bägge termerna faktorn (b+5) så i detta fall bryter vi ut hela denna faktor.
Det kan vara lite lurigt att se detta första gången.
Anders Andersson
Hej,
Kan du beskriva lite mer utförligt hur du får fram svaret på fråga 13?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej, absolut.
Jag fyllde i en längre förklaringen till den uppgiften, säg till om det fortfarande är svårt att förstå så hjälper jag dig vidare.
Jocke Lind
Hallå!
I övning 3 så blir svaret 2y(2y-1) men jag förstår inte vart 1an kommer ifrån! Jag har missat något men vet inte vad! Help
David Admin (Moderator)
När vi faktoriserar termerna i mindre beståndsdelar, dvs. koefficienterna i faktorer som är gemensamma och variablerna, är det viktigt att komma ihåg att det alltid blir en etta kvar i parentesen då du bryter ut hela ursprungstermen.
Vi testar med ett annat exempel.
15=10+5=5⋅2+5⋅1
När vi faktoriserar detta får vi att
5(2+1)=5⋅3=15
Hade vi inte haft kvar en etta i parentesen utan bara ”flyttat ut” den, hade vi fått följande, vilket inte ger summan samma värde, så här.
15=10+5=5⋅2+5=5(2+0)=10
Så tänk på att man aldrig kan ”flytta ut”, utan bara bryta ut, vilket innebär att det alltid blir kvar minst en etta i parentesen. Så här.
2⋅2⋅y⋅y−1⋅2⋅y=2y(2y−1)
Kanske är det lättare att hålla med om, då du kontrollerar att du faktoriserat rätt, genom att multiplicera in det du brutit ut igen.
I detta fall får vi 2y(2y−1)=2y⋅2y−2y⋅1=4y2−2y vilket var vårt ursprungliga uttryck, vilket därför är en korrekt faktorisering.
Hade vi inte haft kvar etta i parentesen hade vi fått 2y(2y)=4y2 vilket inte var vårt ursprungliga uttryck.
Blev det tydligare?
Katarzyna Michnik
oj i uppgiften ovan ska det stå 6x-9y i nämnaren.
( alltså inte som jag skrev: 6x-9x)
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
Kika på faktorisering med kvadreringsreglerna så tror jag att du kommer vidare!
Katarzyna Michnik
Hej.
Jag sitter med en faktoriseringsuppgift som jag har en lösning till men förstår inte HUR jag kommer fram till den lösningen. Hjälp mig please. 🙂 Här är uppgiften:
förenkla 12x^2-36xy+27y^2
————————– =2x-3y
6x-9x
Hugo Elfner
Hej, hur ska man göra ifall man har ett tal som ser så här :
(3x^2 + 6x) / x + 2
Altså
3x^2 + 6x
————-
x + 2 ?
Kan ni visa en förklaring därför jag har ingen anning haha, tack så mycket 🙂
Hugo Elfner
förresten, kom på lösningen:
ifall man faktoriserar 3x så lösar allt sig, blev förvirrad av divisionen.
Jon Abrahamsson
Hej
I uppgift 3 i videon så skriver ni ut x-x-3 och i uppgift 4 skriver ni 3-xikvadrat, varför skriva ut det olika och hur vet jag när jag skall skriva vad?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
I videon vill vi framförallt belysa vad de olika termerna har gemensamt så att det blir tydligt, dvs att det finns x⋅x i bägge termerna. Du kan egentligen likaväl tänka att det finns ett x2 där.
hanna eriksson
Jag har en tilläggsfråga i exempel 4. Om nu man kan skriva x*x likaväl som x^2, då borde man ju kunna bryta ut både 3 och x i detta fall. Är det rätt vad man än väljer då eller har jag fått något om bakfoten?
Mvh Hanna
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
Du kan inte bryta ut ett x ur alla termer då den sista inte innehåller ett sådant x
Arsema Kifle
Hej, pa de sista problemet i videon undrar jag om de gar att subtrahera kofficienterna 8 och 6 enbart for att att dem bade multipliceras med en variabel med samma exponent. Med andra ord ar det tack vare de lika exponenterna som kofficienterna kan subtraheras.
Tack pa forhand!
Ps. Riktigt grym sida, har lart mig mycket pa kort tid tack vare er!
Simon Rybrand (Moderator)
Det sista exemplet i videon är ju uttrycket 3x−3x2+6, dvs det finns ingen åtta i det, däremot en 6:a.
Försöker svara ändå, nej det beror inte på exponenterna i det uttrycket utan det man gör är att man letar efter både variabler och koefficienter som finns i varje term och därmed kan brytas ut. I det här fallet kan vi bara bryta ut något ur varje koefficient då den sista termen inte innehåller en variabel.
Karl
Det följer inte någon förklaring efter fråga 2.
Simon Rybrand (Moderator)
Tack för att du sade till! Det fixar vi!
Daniel U
Hej!
Förstår inte logiken i fråga 7.
Hur löser man den steg för steg?
För mig ser första, andra och tredje svaret lika rätt ut?
Eller vad är skillnaden på xy * -5 , 5xy * -1 och 5x * -y ??
Simon Rybrand (Moderator)
Hej,
Det vi skall göra där är att bryta ut så mycket som möjligt ur varje term. Jag har förtydligat det i övningsuppgiften. Steg för steg kan detta se ut på följande vis:
I bägge termerna finns faktorn 5xy, därmed kan vi bryta ut detta på följande vis:
25x2y–5xy= 5⋅5⋅x⋅x⋅y–5xy =5xy(5x−1)
Här ovan skriver vi även ut alla faktorer i varje term så att du ser att vi kan bryta ut just 5xy
Säg gärna till om det fortfarande är otydligt.
Daniel U
Vart kommer -1 ifrån ? Trodde bara man fick använda sig av faktorerna(5*5*x*x*y – 5*x*y) ?
Finns det bara ett rätt sätt/svar att lösa dessa uppgifter på?
5x(5xy – y) är ju oxå det samma som 25x^2y – 5xy ?
Pedro Veenekamp
När vi bryter ut då dividerar vi termerna med just det vi bryter ut: -5xy/5xy=-1. Om du multiplicerar 5xy med -1 får du tillbaka termen -5xy. Samma hände med 25x^2y: 25*x*x*y/5*x*y = 5xy
Det kan finnas flera sätt att faktorisera men det är mer lönsam att bryta ut den största faktor som möjligt. Gör man inte det då betyder det inte att likheten inte gäller utan det blir jobbigare om du skall använda faktorisering för att fortsätta räkna. Jag tror att sånt svar på ett prov ger inte full poäng.
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
-1 kommer ifrån att det står -5xy i den andra termen och du kan även skriva det som (-1)*5*x*y.
Du kan bryta ut på flera olika vis och faktorisera uttrycket på olika sätt. Däremot kan du bara bryta ut så mycket som möjligt på ett sätt.
Isabella Holmberg
Hej! Varför blir svaret x^2 på exempel 3 i denna video?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
Där skulle vi bryta ut så mycket som möjligt ur det algebraiska uttrycket och det mesta vi kan bryta ut är just x2. Visserligen skulle vi även kunna faktorisera uttrycket som
x(x2−3x)
men då har vi inte brutit ut största möjliga faktor.
David Stephan
Faktorisera uttrycket 4×2−12x+16.
4x(x−3)+8
4x(x−3)
4(x2−3x+2)
4(x2−12x+2)
FÖRKLARING
Den största gemensamma faktorn här är 4:
4×2−12x+16=4(x2−3x+4)
Notera att det rätta svaret inte går att finns bland svarsalternativen.
Simon Rybrand (Moderator)
Det är korrigerat, nu finns det med.
PeterAlexander
Idag funkar det. vet inte vad som hände igår, det måste ha att göra med att första gången jag startade videon så var jag inte inloggad och då stannar den ju vid 1 minut. Sedan ändrades inte det även efter inloggning och omstart.
Inga problem nu längre iaf. Tack för svar, ha en bra dag!
PeterAlexander
Den här videon ska vara 4:35 lång men varje gång jag startar den så blir den bara 1 minut. Jag är inloggad och betald. Har provat att logga ut och in igen men det hjälper inte.
Simon Rybrand (Moderator)
Hej,
Gör så att du kontaktar oss på support@matematikvideo.se så hjälper vi dig vidare med detta.
Endast Premium-användare kan kommentera.