...
Kurser Alla kurser Min kurs Min sida Min sida Provbank Mina prov Läromedel Blogg Hjälp & Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Screening Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook X (Twitter) Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Matematik 1b
 /   Algebra

Faktorisera algebraiska uttryck

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Simon Rybrand Anna Karp
Rapportera fel Redigera lektion Redigera text Redigera övning Redigera video Skapa thumbnails
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se

När vi faktoriserar ett algebraiskt uttryck skriver vi om en summa till en produkt. När två tal eller algebraiska termer multipliceras med varandra så kallas de faktorer. Resultatet på multiplikationen kallas för en produkt.

Vad innebär faktorisering?

Faktorisering av algebraiska uttryck blir väldigt användbart när vi ska förenkla rationella uttryck eller lösa ekvationer med hjälp av nollproduktmetoden. Men först behöver vi förstå vad faktorisering innebär. Och det ska vi öva på i denna lektion.

Bryta ut faktorer

När ett uttryck faktoriseras så delar vi upp det i så kallade faktorer. Två tal som multipliceras med varandra kallas för faktorer.

Vi brukar säga att vi ”bryter ut” en faktor ur ett uttryck när vi faktoriserar. Med en parentes som vi tillsätter vid faktoriseringen skiljs den utbrutna faktorn från det som är kvar av respektive term.

Exempel 1

Faktorisera talet 12 till en produkt av två faktorer.

Lösning

Talet $12$12 kan faktoriseras på följande vis.

$12=3\cdot4$12=3·4 där talen $3$3 och $4$4 är faktorer.

Vi skulle lika gärna kunna faktorisera det till $2\cdot6$2·6 eller $1\cdot12$1·12. Ett tal kan alltså faktoriseras på flera olika sätt.

Gör vi en korrekt faktorisering kommer produkten av faktorn vi brutit ut och termerna som är kvar i parentesen resultera i det ursprungliga uttrycket. Vi kan säga att faktorisera är att multiplicera in en faktor i en parentes, fast ”baklänges”.

Här följer några exempel där vi faktoriserar algebraiska uttryck.

Exempel 2

Faktorisera uttrycket $12a+24$12a+24  till en produkt med två faktorer.

Lösning

Vi skriver om termerna i uttrycket som faktorer för att lättare se vilka som är gemensamma och därmed kan brytas ut.

 $12a+24=$12a+24= 

 $12\cdot a+2\cdot12$12·a+2·12  

Vi ser nu att termerna har en gemensam faktor $12$12, vilket ger att vi kan bryta ut den.

Så vi kan skriva om uttrycket till produkten $12\left(a+2\right)$12(a+2) där $12$12  och $\left(a+2\right)$(a+2) är faktorer.

Vi kan testa att vi har gjort rätt genom att multiplicera in i parentesen igen.

 $12\left(a+2\right)=12a+24$12(a+2)=12a+24 vilket motsvarar det ursprungliga uttrycket och vi vet att vi gjort rätt!

Viktigt att komma ihåg är att när vi bryter ut hela termens värde finns ändå en etta kvar i parentesen.

Exempel 3

Faktorisera uttrycket $4x+2$4x+2 till två faktorer.

Lösning

Vi skriver om uttryckets termer i form av faktorer för att lättare se vilka som är gemensamma och därmed kan brytas ut.

 $4x+2=$4x+2= 

 $2\cdot2\cdot x+2$2·2·x+2  

Vi ser nu att termerna har en gemensam faktor $2$2, vilket ger att vi kan bryta ut den utanför en tillsatt parentes. Tänk på att det måste finnas kvar en etta när vi bryter ut $2$2 ur den andra termen. 

 $2\cdot2\cdot x+2=$2·2·x+2=  

 $2\cdot2\cdot x+2\cdot1$2·2·x+2·1  

Vi skriver om uttrycket till produkten $2\left(2x+1\right)$2(2x+1) där talet $2$2 och parentesen $\left(2x+1\right)$(2x+1) motsvarar faktorerna i faktoriseringen.

Exempel 4

Faktorisera uttrycket $3ab+6a-9b$3ab+6a9b  till två faktorer.

Lösning

Vi skriver om uttrycket som faktorer för att lättare se vilka som är gemensamma och därmed kan brytas ut.

 $3ab+6a-9b=$3ab+6a9b= 

 $3\cdot a\cdot b+3\cdot2\cdot a-3\cdot3\cdot b$3·a·b+3·2·a3·3·b  

Vi ser nu att termerna bara har en enda gemensam faktor $3$3. Faktorerna $a$a och  $b$b finns endast i två av de tre termerna vilket gör att de inte kan brytas ut.

Vi skriver om uttrycket till produkten $3\left(ab+2a-3b\right)$3(ab+2a3b). Faktorerna i produkten är $3$3 och $\left(ab+2a-3b\right)$(ab+2a3b).

Vanligt fel 

Observera att vi aldrig kan förkorta enskilda termer med en faktor i nämnaren.. Alla termer ska divideras med nämnaren då division är en ”starkare” operation än addition eller subtraktion.

Exempel 5

Förenkla uttrycket

$\frac{3x+3}{3}$3x+33  

Lösning

Eftersom addition och subtraktion inte har samma prioritet som multiplikation och division måste vi först faktorisera innan vi kan förkorta.

$\frac{3x+3}{3}=\frac{3\left(x+1\right)}{3}=\frac{3}{3}\cdot$3x+33 =3(x+1)3 =33 ·$\left(x+1\right)=x+1$(x+1)=x+1  

Det är lätt att frestas att göra följande fel.

Exempel i videon

  • Faktorisera talet $12$.
  • Faktorisera uttrycket genom att bryta ut största möjliga faktor.  $4x+8$4x+8 
  • Faktorisera uttrycket genom att bryta ut största möjliga faktor.  $16a+4ab$16a+4ab 
  • Faktorisera uttrycket genom att bryta ut största möjliga faktor.  $4xy+4x$4xy+4x 
  • Faktorisera följande uttryck genom att bryta ut största möjliga faktor  .  $7xy-14x-28x^2y$7xy14x28x2y 
  • Bryt ut största möjliga faktor ur $x^3-3x^2$.
  • Faktorisera $3x-3x^2+6$.

Kommentarer

Amanda Kabbani

Hej,
Jag har en fråga varför är det viktigt att faktorisera när det gäller ekvationer, tacksam om jag kunde få svar.

    Anna Eddler Redaktör (Moderator)

    Hej Amanda,

    den stora användningen av faktorisering är vid ekvationslösning eller när vi ska bestämma nollställen till funktioner.

    När vi ska lösa ekvationer eller hitta nollställen när variabeln är upphöjd till något, till exempel $3x^2-27=0$ eller $2x^3+4x^2=-16x$, underlättar det om vi kan faktorisera uttryck.

    Utöver den användningen är faktorisering ett sätt att öka sin förmåga att ”se och förstå” tals och ekvationers/funktioners olika ”byggstenar”. Det underlättar all problemlösning i matematiken.

Linnéa Suta

Hej! Jag har en fråga kring uppgift 22. Svaret ska bli -6a. Men jag förstår inte varför det blir negativt. Jag får det till 6a.
När jag faktoriserar nämnaren i uttrycket, alltså 6a – 2. Så blir det såhär:

6a – 2 = 3*2*a – 2.

Utifrån denna faktorisering så tänker jag att den största gemensamma faktorn är 2. Men sen blir jag osäker eftersom det står ett minus tecken framför den ena tvåan. Vilken ska jag utgå ifrån? Den positiva eller negativa tvåan?

Tänker ifall det är någon typ av regel som man ska följa när man faktoriserar, dvs att det negativa talet kommer först.

Förstår ni min fråga?

Mvh/ Linnéa

    Anna Eddler Redaktör (Moderator)

    Hej Linnea,

    har du sett att alla uppgifter har förklaringar? Rätta uppgiften och klicka sedan på Förklaring så ser du lösningen.

    Det är en positiv $2$:a som brytes ut först. Men för att få likhet med parentesen i täljaren så vill vi har ombytta tecken. detta kan vi få genom att bryta ut en minusetta.
    Gick det att hänga med på?

abed nemer

hej hur faktoriserar man ett tal som har division med sig?

    Anna Eddler Redaktör (Moderator)

    Hej Abed,

    faktorisering sker alltid på samma sett. Finn gemensamma faktorer och bryt ut. Inte säker på att jag helt förstår vad du menar men kan detta vara ett exempel.

    Ex. Faktorisera uttrycket

    $\frac{3x^2}{4}+6x=$

    $\frac{3}{4}\cdot x\cdot x + 3 \cdot 2 \cdot x=$

    $3x(\frac{x}{4} +2)$

areej alamer

Hej!
Faktorisera p(p+1)−2(p+1) , blir inte p*p=p² för jag förstår inte ritkgt eran förklaring här i fråga 18

TE20a Habiallah Naseri

Hej jag har en fråga.

Är uppgifterna densamma för alla tre matte kurser här på eddler eller varierar de beroende på kurs?

För jag märkte nyligen att alla matte 2 kurser har samma uppgifter.
Är det inte lite för lätt för de som läser kurs c och gör uppgifter som är på kurs a nivå osv?

Tack för svar:)

    David Admin (Moderator)

    Hej igen,

    det är vissa lektioner, avsnitt och uppgifter som skiljer, men i stort sätt är det mesta lika. Och så ska det vara. Tittar man på betygskriterierna för de olika spåren så är de mycket som är identiskt och en stor andel av uppgifterna på nationella proven är samma på de olika spårens prov. På vissa avsnitt skiljer sig proven mer.

    Men ska du läsa Ma2c så välj det spåret så får du rätt anpassning för det.

    Lycka till!

Daniel Jönsson

Vi får då a(b+5)+2c(b+5)=(b+5)(a+2c).

Kan ni förklara vad som hände där? Witchcraft.

    Simon Rybrand (Moderator)

    a(b+5)+2c(b+5)
    I det här uttrycket så har bägge termerna faktorn (b+5) så i detta fall bryter vi ut hela denna faktor.
    Det kan vara lite lurigt att se detta första gången.

Anders Andersson

Hej,
Kan du beskriva lite mer utförligt hur du får fram svaret på fråga 13?

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej, absolut.
    Jag fyllde i en längre förklaringen till den uppgiften, säg till om det fortfarande är svårt att förstå så hjälper jag dig vidare.

Jocke Lind

Hallå!

I övning 3 så blir svaret 2y(2y-1) men jag förstår inte vart 1an kommer ifrån! Jag har missat något men vet inte vad! Help

    David Admin (Moderator)

    När vi faktoriserar termerna i mindre beståndsdelar, dvs. koefficienterna i faktorer som är gemensamma och variablerna, är det viktigt att komma ihåg att det alltid blir en etta kvar i parentesen då du bryter ut hela ursprungstermen.

    Vi testar med ett annat exempel.

    $15=10+5=5\cdot2+5\cdot1$

    När vi faktoriserar detta får vi att

    $5(2+1)=5\cdot3=15$

    Hade vi inte haft kvar en etta i parentesen utan bara ”flyttat ut” den, hade vi fått följande, vilket inte ger summan samma värde, så här.

    $15=10+5=5\cdot2+5≠5(2+0)=10$

    Så tänk på att man aldrig kan ”flytta ut”, utan bara bryta ut, vilket innebär att det alltid blir kvar minst en etta i parentesen. Så här.

    $2\cdot2\cdot y\cdot y-1\cdot2\cdot y=2y(2y-1)$

    Kanske är det lättare att hålla med om, då du kontrollerar att du faktoriserat rätt, genom att multiplicera in det du brutit ut igen.

    I detta fall får vi  $2y(2y-1)=2y\cdot2y-2y\cdot1=4y^2-2y$ vilket var vårt ursprungliga uttryck, vilket därför är en korrekt faktorisering.

    Hade vi inte haft kvar etta i parentesen hade vi fått $2y(2y)=4y^2$  vilket inte var vårt ursprungliga uttryck.

    Blev det tydligare?

Katarzyna Michnik

oj i uppgiften ovan ska det stå 6x-9y i nämnaren.
( alltså inte som jag skrev: 6x-9x)

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej
    Kika på faktorisering med kvadreringsreglerna så tror jag att du kommer vidare!

Katarzyna Michnik

Hej.
Jag sitter med en faktoriseringsuppgift som jag har en lösning till men förstår inte HUR jag kommer fram till den lösningen. Hjälp mig please. 🙂 Här är uppgiften:
förenkla 12x^2-36xy+27y^2
————————– =2x-3y
6x-9x

Hugo Elfner

Hej, hur ska man göra ifall man har ett tal som ser så här :
(3x^2 + 6x) / x + 2

Altså
3x^2 + 6x
————-
x + 2 ?

Kan ni visa en förklaring därför jag har ingen anning haha, tack så mycket 🙂

    Hugo Elfner

    förresten, kom på lösningen:

    ifall man faktoriserar 3x så lösar allt sig, blev förvirrad av divisionen.

Jon Abrahamsson

Hej
I uppgift 3 i videon så skriver ni ut x-x-3 och i uppgift 4 skriver ni 3-xikvadrat, varför skriva ut det olika och hur vet jag när jag skall skriva vad?

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej
    I videon vill vi framförallt belysa vad de olika termerna har gemensamt så att det blir tydligt, dvs att det finns $x·x$ i bägge termerna. Du kan egentligen likaväl tänka att det finns ett $x^2$ där.

      hanna eriksson

      Jag har en tilläggsfråga i exempel 4. Om nu man kan skriva x*x likaväl som x^2, då borde man ju kunna bryta ut både 3 och x i detta fall. Är det rätt vad man än väljer då eller har jag fått något om bakfoten?

      Mvh Hanna

        Simon Rybrand (Moderator)

        Hej
        Du kan inte bryta ut ett $x$ ur alla termer då den sista inte innehåller ett sådant $x$

Arsema Kifle

Hej, pa de sista problemet i videon undrar jag om de gar att subtrahera kofficienterna 8 och 6 enbart for att att dem bade multipliceras med en variabel med samma exponent. Med andra ord ar det tack vare de lika exponenterna som kofficienterna kan subtraheras.
Tack pa forhand!

Ps. Riktigt grym sida, har lart mig mycket pa kort tid tack vare er!

    Simon Rybrand (Moderator)

    Det sista exemplet i videon är ju uttrycket $3x-3x^2+6$, dvs det finns ingen åtta i det, däremot en 6:a.
    Försöker svara ändå, nej det beror inte på exponenterna i det uttrycket utan det man gör är att man letar efter både variabler och koefficienter som finns i varje term och därmed kan brytas ut. I det här fallet kan vi bara bryta ut något ur varje koefficient då den sista termen inte innehåller en variabel.

Karl

Det följer inte någon förklaring efter fråga 2.

    Simon Rybrand (Moderator)

    Tack för att du sade till! Det fixar vi!

Daniel U

Hej!
Förstår inte logiken i fråga 7.
Hur löser man den steg för steg?
För mig ser första, andra och tredje svaret lika rätt ut?
Eller vad är skillnaden på xy * -5 , 5xy * -1 och 5x * -y ??

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej,
    Det vi skall göra där är att bryta ut så mycket som möjligt ur varje term. Jag har förtydligat det i övningsuppgiften. Steg för steg kan detta se ut på följande vis:
    I bägge termerna finns faktorn $5xy$, därmed kan vi bryta ut detta på följande vis:

    $25x^2y – 5xy = $ $ 5⋅5⋅x⋅x⋅y – 5xy $ $ = 5xy(5x-1)$

    Här ovan skriver vi även ut alla faktorer i varje term så att du ser att vi kan bryta ut just $ 5xy $

    Säg gärna till om det fortfarande är otydligt.

      Daniel U

      Vart kommer -1 ifrån ? Trodde bara man fick använda sig av faktorerna(5*5*x*x*y – 5*x*y) ?
      Finns det bara ett rätt sätt/svar att lösa dessa uppgifter på?
      5x(5xy – y) är ju oxå det samma som 25x^2y – 5xy ?

        Pedro Veenekamp

        När vi bryter ut då dividerar vi termerna med just det vi bryter ut: -5xy/5xy=-1. Om du multiplicerar 5xy med -1 får du tillbaka termen -5xy. Samma hände med 25x^2y: 25*x*x*y/5*x*y = 5xy

        Det kan finnas flera sätt att faktorisera men det är mer lönsam att bryta ut den största faktor som möjligt. Gör man inte det då betyder det inte att likheten inte gäller utan det blir jobbigare om du skall använda faktorisering för att fortsätta räkna. Jag tror att sånt svar på ett prov ger inte full poäng.

        Simon Rybrand (Moderator)

        Hej
        -1 kommer ifrån att det står -5xy i den andra termen och du kan även skriva det som (-1)*5*x*y.
        Du kan bryta ut på flera olika vis och faktorisera uttrycket på olika sätt. Däremot kan du bara bryta ut så mycket som möjligt på ett sätt.

Isabella Holmberg

Hej! Varför blir svaret x^2 på exempel 3 i denna video?

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej
    Där skulle vi bryta ut så mycket som möjligt ur det algebraiska uttrycket och det mesta vi kan bryta ut är just $x^2$. Visserligen skulle vi även kunna faktorisera uttrycket som
    $ x(x^2-3x) $
    men då har vi inte brutit ut största möjliga faktor.

David Stephan

Faktorisera uttrycket 4×2−12x+16.
4x(x−3)+8
4x(x−3)
4(x2−3x+2)
4(x2−12x+2)

FÖRKLARING
Den största gemensamma faktorn här är 4:
4×2−12x+16=4(x2−3x+4)

Notera att det rätta svaret inte går att finns bland svarsalternativen.

    Simon Rybrand (Moderator)

    Det är korrigerat, nu finns det med.

PeterAlexander

Idag funkar det. vet inte vad som hände igår, det måste ha att göra med att första gången jag startade videon så var jag inte inloggad och då stannar den ju vid 1 minut. Sedan ändrades inte det även efter inloggning och omstart.

Inga problem nu längre iaf. Tack för svar, ha en bra dag!

PeterAlexander

Den här videon ska vara 4:35 lång men varje gång jag startar den så blir den bara 1 minut. Jag är inloggad och betald. Har provat att logga ut och in igen men det hjälper inte.

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej,
    Gör så att du kontaktar oss på support@matematikvideo.se så hjälper vi dig vidare med detta.


Endast Premium-användare kan kommentera.

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

e-uppgifter (14)

  • 1. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Ange den största gemensamma faktorn för talen $35$35 och $56$56.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: Algebra faktorer Faktorisera
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 2. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R 1
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Vilket eller vilka av uttrycken nedan motsvarar en faktorisering av $4x^2-8x$4x28x?

    A.   $4(x-2)$4(x2) 

    B.   $4x(x-2)$4x(x2) 

    C.  $4(x^2-8x)$4(x28x) 

    D.   $x-2$x2 

    E.   $x^2(4-8x)$x2(48x) 

    F.   $2\left(2x^2-4x\right)$2(2x24x) 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 3. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Skriv som en produkt genom att bryta ut största möjliga faktorn ur uttrycket.

     $48x^3+36x^2-12x$48x3+36x212x

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av provet
    Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av provet
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
    Så funkar det för:
    Elever/Studenter Lärare Föräldrar
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se
  • 4. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Ange den största gemensamma faktorn för uttrycken  $35x^2$35x2  och $56x$56x.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: Algebra faktorer Faktorisera
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 5.

    Faktorisera uttrycken så långt som möjligt.

  • a) Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

     $2x^2+4x$2x2+4x 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • b) Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

     $28x^2+63x$28x2+63x 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: Algebra faktorer Faktorisera
    Dela med lärare
    Rättar...
  • c) Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    $16a+4ab$16a+4ab 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 6. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Faktorisera uttrycket genom att bryta ut den största gemensamma faktorn.

    $3x^2+3x$3x2+3x

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 7. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Faktorisera uttrycket så långt som möjligt.

    $7a^2-49ab$7a249ab 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 8. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Bryt ut faktorn $x$x ur uttrycket  $x^2+5x$x2+5x 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 9. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Faktorisera uttrycket nedan genom att bryta ut talet $4$4 

     $16+4a$16+4a 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 10. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Faktorisera uttrycket nedan genom att bryta ut talet $5$5 

     $5x+15$5x+15

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 11. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Faktorisera genom att bryta ut $3$3 ur uttrycket  $3x-18$3x18.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 12. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Vilken är den största möjliga faktor att bryta ut ur uttrycket?

     $3x-18$3x18 

    Ange endast faktorn du kan bryta ut som svar.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...

c-uppgifter (5)

  • 13. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/1/0)
    E C A
    B
    P
    PL
    M 1 1
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Tre bröder äger sammanlagt $180$180 kor och $6$6 miljoner kronor.

    a) Skriv ett uttryck för deras gemensamma innehav. Låt värdet på en ko vara $x$x kronor.

    b) Förutsatt att bröderna äger lika mycket. Faktorisera uttrycket så att en faktor motsvarar antalet bröder och en hur mycket varje bror äger. 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: Algebra bryta ut Faktorisering
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 14. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/2/0)
    E C A
    B 1
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Faktorisera följande uttryck genom att bryta ut största möjliga faktor  $7ab+14a-21a^2b$7ab+14a21a2b 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: Faktorisera
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 15. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/2/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R 1
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Einar gör en förenkling av uttrycket  $\frac{2x+2}{2}$2x+22   men misstänker att den kanske är fel.

    algebra

    Förklara för honom varför det blivit fel och hur han kan tänka för att det ska bli rätt.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: Faktorisering resonemang
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 16. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/2/0)
    E C A
    B
    P 2
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Förenkla följande uttryck genom att först faktorisera täljaren

     $\frac{12x-30}{4x-10}$12x304x10  

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: Faktorisera
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 17. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/2/0)
    E C A
    B
    P 2
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Förenkla följande uttryck genom att först faktorisera täljaren

     $\frac{18a+9b}{8a+4b}$18a+9b8a+4b  

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: Algebra Faktorisera
    Dela med lärare
    Rättar...

a-uppgifter (4)

  • 18. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/1/1)
    E C A
    B 1 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Man kan ibland faktorisera på flera olika sätt. Vilka olika faktorer skulle man kunna bryta ut ur följande uttryck vid en faktorisering?

     $15x+30x^2$15x+30x2 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: faktorer Faktorisering
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 19. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/0/1)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Förenkla uttrycket så långt som möjligt.

     $\frac{20x^2-4x}{5x-1}$20x24x5x1    

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 20. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/0/1)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Förenkla uttrycket så långt som möjligt.

     $\frac{12a-36a^2}{6a-2}$12a36a26a2    

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 21. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/0/1)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Faktorisera $p(p+1)-2(p+1)$p(p+1)2(p+1) 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: Algebra bryta ut Faktorisering
    Dela med lärare
    Rättar...
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se